Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Venstre ønsker ny linjeføring for Hærvejsmotorvejen

Erhverv | Af Kim Ebbesen | 21. mar. 2015 KL. 10:21

Venstres formand Lars Løkke Rasmussen og partiets trafikordfører lancerer i et læserbrev en ny linjeføring for en kommende Hærvejsmotorvej. Genrefoto: Colourbox.
83980_1
  • 83980_1

Partiets formand og trafikordfører lancerer sammen nyt forslag.

At vi befinder os i et valgår, slår nu også igennem i forhold til de danske veje. I et læserbrev fra Venstres formand Lars Løkke Rasmussen samt partiets trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen, der blev bragt i flere lokalaviser, bakker de nu op om den planlagte Hærvejsmotorvej op gennem Midtjylland. Blot ønsker de den flyttet lidt mod vest.

- Der kan være meget fornuft i en motorvej gennem det midtjyske til de store virksomheder og landbrug omkring Herning og Viborg - og ikke mindst til Billund Lufthavn. Men et midtjysk motorvejsprojekt vil have en langt lettere gang på jord, hvis det rykkes længere mod vest, så man ikke trækker en motorvej tværs gennem de naturskønne områder omkring Vejle Ådal, lyder det fra de to politikere i læserbrevet.

Ikke en ny Silkeborg-situation

Hærvejsmotorvejen er endnu kun et ukonkret projekt, men når den engang står klar, skal den aflaste den hårdt belastede E45. Overfør Jyllands-Posten uddyber Kristian Pihl Lorentzen, at planlægningen af en ny motorvej skal kobles sammen med udbygningen af den østjyske motorvej omkring Aarhus, hvor der ifølge Venstre skal gang i en udbygning hurtigst muligt.

- Det nye i vores forslag er, at hvor man hidtil har haft fokus på en motorvej på tværs af Vejle Ådal, så vil vi ikke risikere at komme ud i en ny Silkeborg-situation, forklarer han med henvisning til den mangeårige diskussion omkring linjeføringen ved Silkeborg, som helt konkret har forsinket anlæggelsen med 15-20 år. Den motorvej står først færdig i efteråret 2016.

Den nye holdning fra Venstre kommer dog næppe til at betyde det helt store for de danske anlægsentreprenører. Der er på nuværende tidspunkt politisk enighed om behovet for Hærvejsmotorvejen. Men hvis der skal diskuteres i samme stil, som det var tilfældet med strækningen ved Silkeborg, bør de danske anlægsentreprenører nok se sig om efter andre opgaver i mellemtiden.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Enighed om halv milliard til nye cykelstier
  • Fire gange Femern-budget skal give grøn fremtid
  • Femern-tunnelen gentegner geografien
  • Uenighed i Odense - hurtigbusser eller mere letbane?
  • Afskaffet anlægsloft har givet ansættelser
Se flere

Sponserede artikler

  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Cheføkonom: Byggeriet går et hårdt år i møde
  • Konkurser og opløsninger - uge 39
  • Lytt Architecture udnævner tre nye partnere
  • Byrum og bygninger - Aarhus kårer byens bedste arkitektur
  • 70 meter højt vartegn bliver som "et træ i skoven"
  • Pihl Koncernen: "Vores stærke setup er klar til vækst, når markedet tillader det"
  • Hjertet på rette sted: Stålmand vinder årets DI Pris
  • C.F. Møller designer "mere end en skole" ved norsk havnefront
  • Fik du læst dem: De ti mest læste artikler på Dagens Byggeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook