Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

God grund til at opgradere sjællandsk tværforbindelse

Politik | Af Dan Bjerring | 20. mar. 2015 KL. 11:13

Transportminister Magnus Heunicke kan godt se gevinsterne ved at etablere en sjællandsk tværforbindelse. Foto: Colourbox.
83968_1
  • 83968_1

Ikke alle relevante effekter medregnes i den samfundsøkonomiske analyse omkring infrastrukturprojekter. Man kan ikke sætte kroner og øre på alle effekter.

Det gjaldt om at holde tungen lige i munden, da transportminister Magnus Heunicke (S) skulle besvare en henvendelse fra "Komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse" omkring erhvervs- og udviklingseffekterne af et sådant projekt.

Han har nemlig selv som folketingspolitiker bosiddende i Næstved været med i arbejdet for etableringen af en sådan forbindelse, og han erklærer sig da også enig i, at der er god grund til at opgradere transportforbindelsen på tværs af Sjælland:

citat start

Vi har desværre ikke ubegrænsede midler til rådighed til ny infrastruktur.

Magnus Heunicke

Transportminister

citat slut

- Heldigvis er vi godt på vej med beslutningen om en første etape af motorvejen mellem Næstved og Rønnede, Næstved Omfartsvej samt Slagelse Omfartsvej, som vi for nylig har åbnet. Komiteen for Den Sjællandske Tværvejsforbindelse har fået lavet en vækstanalyse, som viser en række positive effekter ved at udbygge Tværforbindelsen til motorvej. I forlængelse heraf har jeg noteret, at der er et ønske om, at bredere samfundsøkonomiske hensyn og gevinster i højere grad inddrages fremadrettet ved analyser af infrastrukturprojekter, svarer ministeren blandt andet.

Ikke ubegrænsede midler

Han erkender videre, at der givetvis vil være mange positive effekter af at opgradere Tværforbindelsen yderligere:

- Men vi har desværre ikke ubegrænsede midler til rådighed til ny infrastruktur. I den sammenhæng udgør samfundsøkonomiske analyser et centralt beslutningsværktøj. Jeg er klar over, at det ikke er alle relevante effekter, som medregnes i den samfundsøkonomiske analyse, hvilket skyldes, at vi endnu ikke kan sætte kroner og øre på alle effekter. Men det er samtidig vigtigt at understrege, at fagfolkene vurderer, at den samfundsøkonomiske analyse allerede i dag medregner hovedparten af de samfundsøkonomske gevinster og omkostninger.

Løbende arbejde

- Jeg mener, at den samfundsøkonomiske analyse fortsat skal bygge på et stærkt fagligt og forskningsbaseret grundlag. Det er noget, som Transportministeriet løbende arbejder på at videreudvikle i samarbejde med blandt andet DTU Transport, så den samfundsøkonomiske analyse bedst muligt afspejler de samfundsøkonomiske effekter af forbedringer af transportsystemet, oplyser transportministeren.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Sjællandsk krav om motorvej på tværs
  • Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed
  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Motortrafikvej bør udbygges til motorvej
  • Bispeengbuen: Regner på om en halv nedrivning giver en god løsning
Se flere

Sponserede artikler

  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • BIG vinder koncerthus for næsen af internationalt anerkendte tegnestuer
  • Ny kurs: JFP jagter overskud med mindre projekter
  • Aalborg: Sætter alment byggeri for 140 mio på pause
  • Største bid af ny Aalborg-bydel solgt
  • Ups - entreprenørgarantien forsvandt delvist
  • Ny jernbane: Fra Odense til Aarhus på én time
  • Henning Larsen lader propperne springe i franske Reims
  • Ny asbestaftale: Strammer op for at beskytte håndværkere
  • Ny topchef skal forløse stort Nordic Build-potentiale
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook