Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Byens Bro går i højden

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 19. mar. 2015 KL. 13:41

Byens Bro i Odense skal strække sig over 15 jernbanespor, når den er klar til brug i maj. Illustration: Gottlieb Paludan.
83951_1
Det er Bladt Industries, der opfører Byens Bro, der bliver 135 meter lang. Foto: Kristina Tvedskov.
83951_2
  • 83951_1
  • 83951_2

Den 40 meter høje stålpylon er nu rejst på Byens Bro i Odense, der binder byen sammen med havnen over 15 jernbanespor.

I denne uge blev den 40 meter høje stålpylon rejst på Byens Bro i Odense, der skal binde byen endnu tættere sammen med havnen og dermed også skabe mere liv på havnen. Fodgængere og cyklister vil, når broen står klar til brug i slutningen af maj, kunne krydse de 15 jernbanespor, der ellers gennemskærer arealet omkring broen. Og netop arbejdet over og omkring de mange spor har krævet stor planlægning i forbindelse med byggeriet.

- Den største udfordring har været at komme ind over de 15 spor, som der jo er togtrafik på. Der er tale om et trafikknudepunkt, så vi har haft stort fokus på at sikre mobiliteten på sporene og så selvfølgelig også på sikkerheden i forhold til at bygge i forbindelse med en jernbane. Vi har på intet tidspunkt spærret for trafikken på sporene, idet vi i videst muligt omfang har bygget rundt omkring togtrafikken, siger projektleder ved Odense Kommune, Poul-Ivan Ikkala.

citat start

Den største udfordring har været at komme ind over de 15 spor, som der jo er togtrafik på.

Poul-Ivan Ikkala

Projektleder, Odense Kommune

citat slut

De 15 jernbanespor i Odense deles mellem almindelige trafikspor, lokaltrafik, et jernbanemusem og DSB's klargøringsarealer, og byggeriet har i samarbejde med DSB tilrettelagt hvilke spor, der skulle spærres i dagtimerne, så broarbejdet kunne forløbe bedst muligt.

Et vartegn for byen

Gottlieb Paludan og Public Arkitekter står bag designet af stibroen, mens Anita Jørgensen står for den kunstneriske del. Odense Kommune har ønsket, at broen skal blive et centralt vartegn, der ikke blot er funktionel, men også en smuk oplevelse både tæt på og på afstand.

Byens Bro bliver 135 meter lang, og for at kunne rejse den 40 meter høje pylon på sydpladsen, har Bladt Industries, der står for opførelsen, støbt i alt cirka 3.400 tons beton og monteret omkring 435 tons stål. Projektet forventes at koste cirka 116 millioner kroner.

Byens Bro tages i brug den 29. maj, men der vil foregå arbejde på og omkring broen frem til den endelige færdiggørelse i august.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • GPS-system til mellemstore gravemaskiner går som varmt brød
  • Blæsevejr og hviletid har forsinket bromontage
  • BIG's twist satte alle erfaringer i spil hos entreprenøren
  • Køge Nord Station tager for alvor form
  • Odense-bro får ærespris
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • DS Flexhal får ekstra direktør
  • Carlsbergs ikonisk røde lagerbygning skifter hænder
  • 2.300 hektar mere skov og flere naturhuse skyder op nær Hovedstaden
  • Han får ansvar for over 3.000 almene boliger i Hillerød-området
  • Hvem kan finde værdien i genbrug af bærende konstruktioner?
  • LCA: Ny regnemodel giver gennemsigtige data
  • Byggeriets faggrupper tager digitale værktøjer til sig
  • Første i verden: Ørsted øger energikrav til alle sine leverandører i byggeriet
  • Efter test og flere PFAS-fund: Store oprensningopgaver ligger forude
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook