Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Enhedslisten vil udsætte anlægslov om Femern

Erhverv | Af Dan Bjerring | 18. mar. 2015 KL. 11:39

Anlægsloven til Femernforbindelsen er til førstebehandling i dag, men Enhedslisten ønsker loven udsat, da økonomien i projektet efter deres opfattelse er for usikker. Foto: Femern.
83925_1
  • 83925_1

Henning Hyllested peger på, at "det er uansvarligt at lave en anlægslov, når økonomien i projektet er så usikker."

Folketinget førstebehandler i dag lovforslaget om en tunnelforbindelse under Femernbælt. Op til førstebehandlingen har der været et stigende antal røster, der dels sætter spørgsmålstegn ved økonomien bag projektet, og dels fra tysk side, hvor fremtrædende politikere vil søge at stoppe det gennem tyske domstole.

Fra dansk side har ikke mindst Enhedslisten forsøgt at sætte en stopper for projektet:

- Processen op til behandlingen har været præget af stor usikkerhed om projektets økonomi, trafikprognoser, tidsplan og miljøforhold. Det er uansvarligt at lave en anlægslov, når økonomien i projektet er så usikker. Vi har for nylig set en prisstigning på ni milliarder kroner bare på tunnelforbindelsen - en ekstraudgift, som Danmark kommer til at betale. Desuden er prisen på det tyske landanlæg steget med 10 milliarder kroner. Det er umuligt at træffe kvalificerede beslutninger på et så usikkert økonomisk grundlag, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

Meget optimistisk

Han mener, at trafikprognoserne i bedste fald er meget optimistiske:

- Man har regnet med en betydelig overflytning af trafik fra Storebælt og de nuværende færgeruter mellem Danmark og Tyskland. Flere eksperter sår tvivl om disse beregninger. Hvis trafikprognoserne viser sig at være for optimistiske, vil det tage mange flere år end beregnet at tjene broens udgifter hjem. Det vil gå ud over de danske skattebetalere.

- Enhedslisten er generelt mod tiltag, der belaster miljøet og øger privatbilismen. Senest er jernbaneforbindelsen blevet forsinket til 2024 eller senere endnu. Dermed vil motorvejen være færdig, længe før togdriften kan begynde. Man tilskynder således at benytte broen til privatbilisme på bekostning af den offentlige transport, siger Henning Hyldested.

Han foreslår, at førstebehandlingen af anlægsloven udsættes til næste samling i efteråret, hvor beslutningstagerne vil have større viden om de relevante forhold.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Opfører 500 midlertidige boliger på Lalandia-jord
  • Kontorhotel åbner ved landets største anlægsprojekt
  • Femern sætter fut i Region Sjælland
  • 28 russiske femern-arbejdere udvises
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Storentreprenør: Værsgo medarbejdere, I har fortjent det!
  • NCC pakker nordsjællandsk hospital ind i træ
  • 13 kommuner vil slække på reglerne for byggesager
  • Herning snupper to nye struktøruddannelser
  • Kommune får Realdania-støtte til et bedre indeklima
  • Klimaklar limproducent arbejder sig grønnere
  • Nyt midtjysk medlem i Bravida-familien
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook