Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Enhedslisten vil udsætte anlægslov om Femern

Erhverv | Af Dan Bjerring | 18. mar. 2015 KL. 11:39

Anlægsloven til Femernforbindelsen er til førstebehandling i dag, men Enhedslisten ønsker loven udsat, da økonomien i projektet efter deres opfattelse er for usikker. Foto: Femern.
83925_1
  • 83925_1

Henning Hyllested peger på, at "det er uansvarligt at lave en anlægslov, når økonomien i projektet er så usikker."

Folketinget førstebehandler i dag lovforslaget om en tunnelforbindelse under Femernbælt. Op til førstebehandlingen har der været et stigende antal røster, der dels sætter spørgsmålstegn ved økonomien bag projektet, og dels fra tysk side, hvor fremtrædende politikere vil søge at stoppe det gennem tyske domstole.

Fra dansk side har ikke mindst Enhedslisten forsøgt at sætte en stopper for projektet:

- Processen op til behandlingen har været præget af stor usikkerhed om projektets økonomi, trafikprognoser, tidsplan og miljøforhold. Det er uansvarligt at lave en anlægslov, når økonomien i projektet er så usikker. Vi har for nylig set en prisstigning på ni milliarder kroner bare på tunnelforbindelsen - en ekstraudgift, som Danmark kommer til at betale. Desuden er prisen på det tyske landanlæg steget med 10 milliarder kroner. Det er umuligt at træffe kvalificerede beslutninger på et så usikkert økonomisk grundlag, siger Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.

Meget optimistisk

Han mener, at trafikprognoserne i bedste fald er meget optimistiske:

- Man har regnet med en betydelig overflytning af trafik fra Storebælt og de nuværende færgeruter mellem Danmark og Tyskland. Flere eksperter sår tvivl om disse beregninger. Hvis trafikprognoserne viser sig at være for optimistiske, vil det tage mange flere år end beregnet at tjene broens udgifter hjem. Det vil gå ud over de danske skattebetalere.

- Enhedslisten er generelt mod tiltag, der belaster miljøet og øger privatbilismen. Senest er jernbaneforbindelsen blevet forsinket til 2024 eller senere endnu. Dermed vil motorvejen være færdig, længe før togdriften kan begynde. Man tilskynder således at benytte broen til privatbilisme på bekostning af den offentlige transport, siger Henning Hyldested.

Han foreslår, at førstebehandlingen af anlægsloven udsættes til næste samling i efteråret, hvor beslutningstagerne vil have større viden om de relevante forhold.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
Se flere

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • LCA'en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook