Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Verdens første perlekædebro

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 17. mar. 2015 KL. 11:07

Den første perlekædebro opføres over Vorgod å i Vestjylland, men på sigt skal teknikken også benyttes til motorvejsbroer. Pressefoto.
83910_1
Teknologien bag det nye brokoncept er baseret på noget så simpelt som principperne i en perlekæde. Pressefoto.
83910_2
Perlekædebroen bliver let og elegant løftet på plads med en kran. Processen gik ifølge Abeo A/S både hurtigere og mere effektivt, end hvad man havde forventet. Pressefoto.
83910_3
  • 83910_1
  • 83910_2
  • 83910_3

Ny bro-teknologi tager for første gang form i et konkret projekt i Ringkøbing-Skjern Kommune.

En perlekædebro. Det lyder lidt som noget, ungerne har lavet efter skoletid - men rent faktisk er der tale om et nyt og innovativt koncept til at bygge vejbroer. Navnet kommer af, at teknologien er baseret på principperne i en perlekæde, hvor betonstykker spændes sammen som perler på en snor.

Broen bliver samlet ved siden af vejen, hvorefter den løftes på plads i løbet af en dag. Billister slipper således for at blive frustreret over længerevarende trafikgener ved broprojekter. Og nu er første udgave anvendt for første gang.

citat start

Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran.

Nicky Viebæk Petersen

Projektleder, Abeo A/S

citat slut

Det er et dansk konsortium, der siden 2012 har arbejdet på at udvikle denne specielle måde at bygge broer på. Udviklingsprojektet, der har modtaget 10 millioner kroner i støtte fra Innovationsfonden, skulle efter planen være færdig til sommer, men projektgruppen er på rekordtid nået så langt, at den første rigtige bro allerede nu bliver opført i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Bliver selvbærende

Broen laves på den måde, at en række betonelementer spændes sammen med en wire og danner en stærk bue - på samme vis som når elastikken strammes i en perlekæde.

- Vores nye perlekædebroer er en helt ny og effektiv måde at bygge broer på. Vi anvender princippet fra en perlekæde ved at spænde otte betondæk sammen i en bue. Når kablet spændes, bliver buen selvbærende, og vi kan løfte den på plads med en kran. Den første perlekædebro her i Skjern bliver i alt 25 meter lang, men teknologien kan opskaleres til større motorvejsbroer, siger projektleder Nicky Viebæk Petersen fra virksomheden Abeo A/S i en pressemeddelelse.

Paradigmeskift

Mange motorvejsbroer i Danmark bliver støbt på stedet. Det er en lang proces, der kræver et omfattende stillads- og formarbejde og kan have store negative konsekvenser for bilister. Et af de mest mærkbare eksempler er, da støbeformen under en bro på Helsingørmotorvejen brød sammen sidste efterår.

Med opførelsen af den første perlekædebro kan det ændre sig i fremtiden. Nicky Viebæk Petersen uddyber:

- Perlekædebroerne kan føre til et paradigmeskift inden for betonbroer. Vi kan nu samle hele den bærende konstruktion ved siden af vejen, som derefter kan løftes på plads i løbet af en dag. Det vil medvirke til langt færre gener for trafikken og færre bilkøer under byggeprocessen.

Prisvinder

I Innovationsfonden vækker projektet glæde hos direktør Peter Høngaard Andersen:

- Det er godt at se den innovative idé blive til virkelighed. Det er samtidig offentlig innovation, når det er bedst. Jeg vil gerne rose Ringkøbing-Skjern kommune for at vælge perlekædebroen og dermed give det lovende koncept en unik chance for at vise sit værd.

Teknologien bag de nye perlekædebroer er oprindeligt opfundet af professor Kristian Hertz fra Danmarks Tekniske Universitet. Kristian Hertz har netop modtaget den danske byggebranches svar på en Oscar i form af "Betonprisen 2015" - blandt andet for sin epokegørende opfindelse. Konceptet er blevet videreudviklet af Abeo A/S i samarbejde med virksomhederne Perstrup, Grontmij, Skandinavisk Spændbeton og DTU.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Ny bro støbes ved siden af banen og skubbes derefter på plads
  • Lokale vil genbruge Storstrømsbroen
  • Ny forskning kan gøre broer mere klimavenlige
  • Køge Nord Station tager for alvor form
  • Den gamle Lillebæltsbro får en kærlig hånd
Se flere

Sponserede artikler

  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Flytter ind i lyntempo: Halvdelen af Nærheden er nu beboet
  • Regnvandsparkering skal sikre Kolding mod flere oversvømmelser
  • "Odense var bedst" - vinder international byudviklingspris
  • Vil optimere selektiv sortering i byggeriet med ny lov
  • XL-Byg Brejnholt i ny aftale: Produkter i overskud bliver til genbrugsbeton
  • 3 år efter boligbyggeri: Naturen blomstrer på gammel flyvestation
  • Danmarks største OPP: Samler Efterretningstjenesten for en sikker fremtid
  • 23.000 m2: Studerende byder ind på fremtidens byrum i Aalborg
  • 120 millioner til et nyt patient- og barselshotel
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook