Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fortsat tvivl om økonomi for Femern-forbindelsen

Byggeri | Af Dan Bjerring | 13. mar. 2015 KL. 13:18

Civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen mener, at der er fare for, at Folketinget beslutter anlægsloven om Femern-forbindelsen med en utilstrækkelig viden om, hvor galt økonomien kan udvikle sig. Illustration: Femern A/S.
83872_1
Der er blandt andet rejst kritik af beregningerne af trafikmængderne under Femern Bælt. Visualisering: Femerns A/S.
83872_2
  • 83872_1
  • 83872_2

Femern A/S afviser kritik, der er rejst af tidligere rektor på DTU Diplom, Hans Schjær-Jacobsen.

Folketingets Transportudvalg modtager fortsat en række advarsler om økonomien i Femernbælt-tunnelen. Senest fra den tidligere udviklingschef, konstitueret direktør og rektor på DTU Diplom, civilingeniør Hans Schjær-Jacobsen, der peger på, at der er nærliggende mulighed for, at Folketinget beslutter anlægsloven med en utilstrækkelig viden om, hvor galt det kan gå.

Han foreslår derfor at, den eksisterende basisanalyse suppleres med seriøse best og worst case-analyser.

citat start

Der tages ikke hensyn til, at flere forudsætninger kan være usikre på samme tid, og at usikkerhederne kan være store.

Hans Schjær-Jacobsen

Civilingeniør

citat slut

Han peger blandt andet på, at Femern A/S som en del af beslutningsgrundlaget har udarbejdet rapporten "Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inklusive danske landanlæg".

Til belysning af projektets økonomiske robusthed indeholder rapporten 13 partielle følsomhedsanalyser og en stresstest af projektet, idet det undersøges, hvor meget anlægsomkostninger og trafikindtægter kan øges, før tilbagebetalingstiden overskrider 50 år, der anses for at være det maksimalt acceptable.

Unødig forsimplet

De pågældende analyser får projektets økonomi til officielt at fremstå som robust, men ifølge Hans Schjær-Jacobsen er den anvendte fremgangsmåde unødigt forsimplet.

- Der er tale om lokale analyser, og set enkeltvis er de resulterende ændringer af tilbagebetalingstiden små og ubetydelige. Der tages altså ikke hensyn til, at flere forudsætninger kan være usikre på samme tid, og at usikkerhederne kan være store. Således er partielle følsomhedsanalyser uegnede til at konkludere noget om projektets robusthed, noterer han blandt andet.

Han peger videre på, at i stresstesten varieres også kun én forudsætning ad gangen. For eksempel at en forøgelse af anlægsomkostningerne på 19,6 milliarder kroner og en årlig reduktion af trafikindtægterne på 21 procent hver især fører til en tilbagebetalingstid på 50 år.

Små usikkerheder

- Men en uacceptabelt lang tilbagebetalingstid kan sagtens blive resultatet, selv ved relativt små usikkerheder, når flere usikre forudsætninger tages i betragtning på én gang. Som et eksempel betragtes her tre usikre forudsætninger; anlægsomkostninger, trafikindtægter og realrente. I eksemplet er de totale anlægsomkostninger kun ti procent større end Base Case, de totale trafikindtægter er hvert år kun 10 procent mindre end Base Case, og realrenten er 3,25 procent p.a. sammenlignet med Base Case 3,00 procent p.a. Alle andre forudsætninger er uændrede i forhold til Base Case, herunder et EU-tilskud på 10,3 milliarder kroner. Resultatet er, at tilbagebetalingstiden for projektet overstiger 50 år, og risikoen for rentedød bliver overhængende. Selv ved disse få og små afvigelser fra Base Case bliver hele projektet tvivlsomt, og det er åbenbart ikke særlig robust, peger Hans Schjær-Jacobsen på og noterer videre, at der både er usikkerhed om trafikkens udvikling frem til tunnelens ibrugtagning og det efterfølgende trafikspring.

Partielt beregnet

Kritikken er åbenbart taget alvorligt, for ifølge et notat fra Femern A/S har man holdt et møde med Hans Schjær-Jacobsen, hvor han fik mulighed for at fremlægge sine synspunkter og debattere forudsætningerne for Femern Bælt-projektet.

- Femern A/S er enig i, at der er usikkerhed forbundet med blandt andet anlægsomkostningerne, trafikindtægterne og realrenten, fremgår det af notatet.

Det understreges videre, at følsomhedsberegningerne for forudsætningerne anlægsomkostninger, realrente og trafikvækst er beregnet partielt, og at effekten på tilbagebetalingstiden af de enkelte ændringer ikke kan lægges sammen:

- Det skyldes blandt andet, at visse ændringer vil hænge sammen og pege i hver sin retning. Det gælder blandt andet for ændringer i trafikmængder og realrente, som begge er centrale parametre for projektet. I en situation med højere økonomisk vækst i samfundet vil både renten og trafikken typisk stige - og omvendt, hvilket trækker i hver sin retning i forhold til tilbagebetalingstiden. Derfor har Femern A/S ikke selv fremlagt en følsomhedsberegning, hvor man oplever en samtidig stigning i realrenten og et fald i trafikindtægterne. Hans Schjær-Jacobsen erkender da også, at når der er usikkerhed om flere forudsætninger, vil nogle variere til den gode side og nogle til den dårlige, så nettoresultatet er tæt på hovedscenariet, skriver Femern A/S.

Uden effekt af prisreduktion

Det understreges også, at anlægsbudgettet på 55,1 milliarder kroner i anlægsloven rummer den fulde stigning på 8,9 milliarder kroner:

- Der er altså ikke indregnet effekten af eventuelle prisreduktioner i den kommende forhandlingsdialog, forklarer Femern A/S og slår fast, at den fulde stigning i anlægsbudgettet resulterer i en tilbagebetalingstid på 39 år.

Det fremgår desuden af anlægsloven, at der vil blive foretaget en fornyet vurdering af den samlede økonomi i projektet, herunder en opdateret risikovurdering, som vil blive forelagt forligskredsen, inden de fire store tunnelkontrakter kan underskrives.

Trafikspring på 54 procent

Omkring kritikken af den ifølge flere forskere optimistiske trafikprognose, skriver Femern A/S:

- Trafikmodellen inddrager alle væsentlige faktorer, som har relevans for trafikudviklingen, herunder makroøkonomiske parametre som økonomisk vækst, befolkningstilvæksten samt bilejerskabet i de berørte lande. Desuden medtages blandt andet statistik for trafikanternes rutevalg i regionen, inklusiv færger, fly, jernbane og vej. Trafikprognosen viser en forventelig årlig gennemsnitlig trafikvækst på 1,4 procent de første 25 år efter forbindelsens åbning fordelt på 3,4 procent for personbiler og busser og 1,3 procent for lastbiler. Af forsigtighedsgrunde antages nulvækst i årene herefter. Samtidig beregner de tyske rådgivningsvirksomheder på deres trafikmodel et trafikspring på 54 procent i forbindelse med forbindelsens åbning, hvilket ikke kan anses for usædvanligt, oplyser Femern A/S, og her mener man ikke overraskende, at der ikke er grundlag for påstanden om, at trafikprognosen for Femernforbindelsen er for optimistisk.

Forsigtigt renteskøn

Endelig afviser Femern A/S kritikken af den forudsatte realrente, hvor Hans Schjær-Jacobsen antager, at realrenten er 3,25 procent:

- Han begrunder det tilsyneladende ikke nærmere, og han kommenterer ikke på Femerns faktiske renteforudsætninger. Det kunne man måske efterspørge, når han i øvrigt hævder, at projektet risikerer at lide rentedøden. I den aktuelle finansielle analyse for projektet, har Femern A/S antaget, at realrenten er 3,0 procent. Det må i den aktuelle situation karakteriseres som forsigtigt. Renten på Storebælts og Øresunds gæld har ikke været over tre procent de seneste mange år. På nye lån på dagens marked er det muligt at fastlåse realrenter, der er omkring nul eller direkte negative. Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen er blevet finansieret til en realrente på cirka to procent om året i gennemsnit siden henholdsvis 1998 og 1994. I de senere år er gennemsnittet endnu lavere. Isoleret set ville en realrente på eksempelvis to procent reducere tilbagebetalingstiden i Femernprojektet med næsten ti år. Dette er i sagens natur også et eksempel på, at man ikke har valgt til den optimistiske side, slutter Femern A/S.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • Horsens: Vil lade 2.000 boliger skyde op ved naturperle
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook