Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ny Storstrømsbro får en pylon

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 12. mar. 2015 KL. 09:20

Den nye Storstrømsbro bliver opført med en pylon. Visualisering: Vejdirektoratet.
83843_1
  • 83843_1

Den nye Storstrømsbro skal efter alt at dømme bygges som en bro med pylon. Det er udmeldingen fra forligspartierne bag en ny Storstrømsbro.

Den nye Storstrømsbro kan opføres som enten skråstagsbro eller bjælkebro, men nu har Vejdirektoratet anbefalet en skråstagsbro med pylon ud fra en samlet vurdering af broens funktion, design og landskabelige indpasning. Samtidig peges der i anbefalingen på, at en bro med pylon har stor opbakning i høringssvarene fra borgere, to lokale kommuner og Akademiraadet.

- Vejdirektoratet har nu gennemført en grundig høring af projektet. Vi har valgt at anbefale en ny bro med pylonløsningen, fordi det har været den foretrukne løsning i høringen, og fordi den lever op til de høje krav, vi stiller til funktion, æstetik og kvalitet, siger Erik Stoklund Larsen, der er projektchef i Vejdirektoratet, i en pressemeddelelse.

citat start

Vi har valgt at anbefale en ny bro med pylonløsningen, fordi den lever op til de høje krav, vi stiller til funktion, æstetik og kvalitet.

Erik Stoklund Larsen
Projektchef, Vejdirektoratet

citat slut

Også et lokalt ønske

Transportminister Magnus Heunicke hæfter sig ved, at skråstagsbroen også har været ønsket hos lokalbefolkningen i området omkring broen.

- Vi har i forligskredsen drøftet Vejdirektoratets oplæg, og der har vi noteret os et stort lokalt ønske om en skråtagsbro, og at Akademiraadet ligeledes anbefaler modellen med pylon. Jeg tror også, at en bro med en pylon kan blive et flot vartegn for området, siger Magnus Heunicke.

Akademiraadet, hvis opgave er at rådgive staten i kunstneriske spørgsmål, har i sit høringssvar anbefalet skråstagsbroen og udtalt:

- Tværsnittet har gode slanke proportioner, og pylonerne fremstår med fin graciøsitet og som en betydelig smukkere markering af et særligt sted på broen.

78 år gammel bro udskiftes

Den nuværende Storstrømsbro, der er fra 1937, står til at skulle udskiftes, da broen er nedslidt og ikke lever op til fremtidens krav til kørsel med højhastighedstog. Med den nye bro kommer der to jernbanespor, kørebane og plads til cyklister og gående. Broen bliver fire kilometer lang og ventes at koste 4,2 milliarder kroner.

Den nye bro kan stå færdig i slutningen af 2021.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Rådgiver skal findes til milliarddyr nedrivning
  • Italiensk entreprenør skal ud af Storstrømsprojekt
  • Sallingsundbroens isbrydere skal renoveres
  • Bro renoveres frem til efteråret 2022
  • Montagefirma lukker elementfabrikker i en fart
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Katastrofe-tal: De næste to årtier bliver uden flere hænder
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Odense: Penthouse får eget tårn og udsigt over unik papirfabrik
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Markant mangel på plejeboliger - også fremtiden ser dyster ud
  • Aalborg-rådgiver styrker ledelsen til fremtidens grønnere krav
  • Forsvarsudspil: Pensionsselskaber klar til partnerskaber på kaserne-delen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook