Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Mindre grænsehandel med Femern-tunnel

Politik | Af Dan Bjerring | 9. mar. 2015 KL. 11:36

Ministeren slår fast, at den endelige beslutning om projektet først vil blive truffet, "når der er sket en afklaring af de væsentligste risici ved projektet". Foto: Dennis Rosenfeldt/Transportministeriet.
83795_1
  • 83795_1

Fortsatte færgeforbindelser på Femernbælt betyder kun længere tilbagebetalingstid.

Presset på en fast forbindelse under Østersøen stiger, og en række spørgsmål fra folketingsmedlemmer stiller spørgsmålstegn ved økonomien bag projektet.

Senest er det Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, der blandt andet beder transportminister Magnus Heunicke (S) om en kommentar til en artikel i Ingeniøren - "Tyske eksperter: Femerns trafikprognose er tendentiøs og uigennemsigtig".

citat start

Det er forventeligt, at det kan give anledning til diskussioner blandt eksperter, da der ikke er en facitliste.

Magnus Heunicke

Transportminister

citat slut

Ministeren henviser til, at Femern A/S har fremlagt et "meget omfattende dokumentationsmateriale i forbindelse med den opdaterede trafikprognose for den forventede trafik via Femern Bælt":

- Det er forventeligt, at det kan give anledning til diskussioner blandt eksperter, da der ikke er en facitliste...

Trafikale effekt

Han peger dog også på, at direktør Markus Schubert fra det tyske konsulentfirma, Intraplan, der sammen med BVU står bag den opdaterede trafikprognose "ikke har i sinde at foretage ændringer til den eksisterende prognose og samtidig går i rette med den fremførte kritik af de anvendte tidsværdier".

- Det er i øvrigt ikke rigtigt, som det fremgår af artiklen, at det i trafikprognosen antages, at færgeforbindelsen mellem Gedser og Rostock nedlægges med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen. Det fremgår af trafikprognosen, at når den fulde trafikale effekt af Femern Bælt-forbindelsen er fuldt realiseret i 2025, forventes 96.000 personbiler/motorcykler og 135.000 lastbiler at benytte overfarten Gedser-Rostock, skriver Magnus Heunicke videre.

Han oplyser også, at der i den opdaterede finansielle analyse fra november 2014 er foretaget følsomhedsberegninger på fortsat sejlads på Rødby-Puttgarden og på lavere trafikindtægter på vejforbindelsen over Femern Bælt:

- Femern A/S har beregnet, at det i begge tilfælde vil forlænge tilbagebetalingstiden, men projektet vil fortsat kunne brugerbetales, mener ministeren.

Mindre grænsehandel

Ifølge transportministeren går Scandlines "bordershop" også hårde tider. Det fremgår nemlig af den opdaterede trafikprognose at andelen af de rejsende, der har indkøb eller andre dagsudflugter som rejseformål, vil falde fra knap 31 procent før åbning af Femern Bælt-forbindelsen til knap 23 procent efter åbning:

Det antages nemlig, at hovedparten af de forventede 417.000 landgangspassagerer ved Femern Bælt-forbindelsens åbning vil ophøre med at rejse over Femern Bælt efter åbningen af den faste forbindelse.

Han understreger i øvrigt, at det er en forudsætning for projektets gennemførelse, at EU-kommissionen accepterer finansieringsmodellen, og at projektet derfor ikke er omfattet af EU's statsstøtteregler.

Nødvendig afklaring

Han slår også fast, at den endelige beslutning om projektet - og at Femern A/S kan indgå aftaler med entreprenørerne med henblik på byggestart - først vil blive truffet, "når der er sket en afklaring af de væsentligste risici ved projektet":

- Det gælder de endelige priser for anlægsarbejderne, et konkret tilsagn fra EU om, hvor meget støtte projektet tildeles i anlægsfasen, og den tyske myndighedsgodkendelse af kyst til kyst-forbindelsen over Femern Bælt.

Magnus Heunicke skriver dog også til Kim Christiansen, at han ikke har kendskab til konkrete planer om at bygge en tunnel under Østersøen mellem Sydsverige og Stralsund:

- Der ville i givet fald være tale om en knap 100 kilometer lang tunnel. Jeg kan ikke vurdere eventuelle konsekvenser for Femern Bælt-forbindelsen af et sådant hypotetisk projekt, da det forudsætter mere konkret viden om projektet.

Magnus Heunicke har i øvrigt også haft et møde med den svenske transportminister og her blandt andet drøftet vigtigheden af Femern Bælt-forbindelsen også for det svenske samfund:

- Jeg kunne derudover forstå, at næste store anlægsinvestering i Sverige handler om hurtigtog mellem Stockholm, Malmø og Gøteborg, slutter transportminister Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femern slår revner på tysk side
  • Transportministeren viderebragte løgnehistorie
  • Femernforbindelsen kan ende i en trafikal mølpose
  • Femern-budget skrider med 2,2 milliarder
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook