Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Uddelegering af ansvar betaler sig

Erhverv | Af Torben Jastram | 5. mar. 2015 KL. 10:48

Nøgleordene i Bedre Bundlinje 3.0 bliver samarbejde og bedre kommunikation, siger projektleder Almut Kaiser, Dansk Byggeri. Foto. Ricky John Molloy.
83743_1
  • 83743_1

Fundamentet for en højere produktivitet er lagt, hvis medarbejderne får mere ansvar i den daglige drift, viser erfaringerne fra et projekt mellem Dansk Byggeri og 3F.

Mange virksomhedsledere i bygge- og anlægsbranchen kan blive bedre til at slippe tøjlerne og give ansvaret fra sig. På den måde kan også medarbejdernes ideer bidrage til at øge produktiviteten og omsætningen i virksomheden.

Det viser erfaringerne fra projekt Bedre Bundlinje 2.0, der er skabt af Dansk Byggeri og 3F. I bund og grund handler projektet om, at virksomhederne får øjnene op for de muligheder, der er for at optimere økonomien i bygge- og anlægsprojekter. Og især involvering af medarbejderne og en intern tovholder er vigtig, viser en netop foretaget evaluering fra Teknologisk Institut.

citat start

Vi er klar til at brede erfaringerne fra projektet ud til hele byggesektoren.

Projektleder Almut Kaiser

Dansk Byggeri

citat slut

Ni cases

- De virksomheder, der har sat ekstra ressourcer af til en intern tovholder på deres udviklingsforløb og desuden har fået inspiration udefra, har opnået de bedste resultater, fortæller projektleder fra Dansk Byggeri, Almut Kaiser.

Tovholderens opgave er helt lavpraktisk at holde dampen oppe, så de forbedringer, der skal ske, bliver rullet ud i virksomheden. Bedre Bundlinje 2.0 gav ni cases, som konkret viser, hvordan en virksomhed kan bruge redskaber fra projektet.

- Vi fik hjælp af en konsulent, som guidede os til et IT-system, der skulle gøre os mere effektive. Med det digitale værktøj kunne medarbejderne slippe for en masse papirarbejde - og vi kunne spare rigtig meget tid, siger Jørgen Stengel, som er salgs- og produktionsdirektør i en af virksomhederne, der har deltaget i projektet, Stengel Anlæg A/S fra Næstved.

Forædles og videreføres

Erfaringerne fra Bedre Bundlinje 2.0 skal nu forædles og videreføres til Bedre Bundlinje 3.0. Her vil tilbuddene til deltagerne blandt andet være en række endagsforløb, så man kan nå ud til flere virksomheder.

- Vi er klar til at brede erfaringerne fra projektet ud til hele byggesektoren. Nøgleordene i Bedre Bundlinje 3.0 bliver samarbejde og bedre kommunikation på tværs i virksomheden. Samtidig skal medarbejderne have en mere aktiv rolle i planlægningen og mellemledere noget ekstra uddannelse. Alt sammen for at skabe mere effektive arbejdsgange der skaber vækst og dermed gavner alle i virksomheden, siger Almut Kaiser.

Læs mere om projektet her.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook