Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Thisted kommune må selv finansiere havneudvidelse

Politik | Af Dan Bjerring | 4. mar. 2015 KL. 14:00

Staten vil ikke gå ind og støtte en udviddelse af Hanstholm Havn økonomisk. Arkivfoto: Niels Johan Juel Jensen.
83736_1
  • 83736_1

Selv om staten ejer molerne i Hanstholm Havn, er det Thisted Kommune selv, der må betale regningen, når/hvis man vil gennemføre en stor udvidelse for op mod to milliarder kroner.

Det er ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) Hanstholm Havn, som er Danmarks yngste havn og er anlagt i 1967, der skal betale udvidelsen af molerne og deraf følgende vedligeholdelsesudgifter.

- I dag afholder staten af historiske årsager vedligeholdelsesudgifter til molerne - i øvrigt en udgift som langt de fleste danske havne selv må afholde. Når havnene udvider og investerer i ny infrastruktur, er det vigtigt, at der ligger en fornuftig og bæredygtig forretningsplan til grund, der forholder sig til det marked, som havnene agerer i, og som kan danne baggrund for investeringen, forklarer ministeren.

citat start

Det er et sundt princip, at vi fra statslig side ikke forvrider et marked i konkurrence gennem direkte støtte til enkelte havne.

Magnus Heunicke
Transportminister

citat slut

Sundt princip

Han henviser til, at der er konkurrence havnene imellem, og at der er andre havne i det nordjyske område, der "oplever nøjagtig samme udkantsudfordringer, som Hanstholm, men som uden statslig finansiering har investeret i havneinfrastruktur og skabt grobund for tilblivelsen af mange nye arbejdspladser".

- Det er et sundt princip, at vi fra statslig side ikke forvrider et marked i konkurrence gennem direkte støtte til enkelte havne. Da Hanstholm Havn er en selvstændig virksomhed, udgør EU's statsstøtteregler også en udfordring i forhold til, om staten overhovedet kan yde støtte til sådan et projekt. Det er fastslået af EU-Domstolen, at offentlig finansiering af infrastrukturanlæg kan udgøre statsstøtte, når anlægget efterfølgende vil blive udnyttet til kommercielle formål, hvilket må siges at være hensigten med udvidelsen af havnen i Hanstholm, lyder budskabet fra Transportministeriet.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Elladere skal give Storkereden ny luft under vingerne
  • Minister: Hærvejsmotorvej må vente
  • Regeringen dropper VVM-undersøgelse af Mariager Omfartsvej
  • Transportministeren besøger anlægsprojekter
  • Transportminister: Jeg starter forfra og går efter brede, langsigtede planer
Se flere

Sponserede artikler

  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Cheføkonom: Byggeriet går et hårdt år i møde
  • Konkurser og opløsninger - uge 39
  • Lytt Architecture udnævner tre nye partnere
  • Byrum og bygninger - Aarhus kårer byens bedste arkitektur
  • 70 meter højt vartegn bliver som "et træ i skoven"
  • Pihl Koncernen: "Vores stærke setup er klar til vækst, når markedet tillader det"
  • Hjertet på rette sted: Stålmand vinder årets DI Pris
  • C.F. Møller designer "mere end en skole" ved norsk havnefront
  • Fik du læst dem: De ti mest læste artikler på Dagens Byggeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook