Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Faste forbindelser: Fra grimme ællinger til smukke svaner

Politik | Af Dan Bjerring | 27. feb. 2015 KL. 08:51

Også Storebæltsforbindelsen måtte gennem masser af modgang, fortæller chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv. Foto: Colourbox.
83658_1
  • 83658_1

Større anlægsarbejder gennemgår typisk fem faser. Efter beslutningsfasen kommer bekymringsfasen, og den befinder Femeren-projektet sig midt i, mener Dansk Erhverv.

Både Storebælts- og Øresundsforbindelsen måtte nærmest som "Den Grimme Ælling" gå så grueligt meget igennem, før de rejste deres pyloner mod himlen. Derfor kommer det da heller ikke bag på chefkonsulent i Dansk Erhverv Jesper Højte Stenbæk, at der nu sås tvivl om Femernbælttunnelen:

- Alle store danske projekter skal af en eller anden grund igennem denne bekymringsfase. Vi så det samme med både Storebælt- og Øresundsforbindelserne. Det er naturligt nok, at vi trækker vejret dybt ind, før vi kaster os ud i disse store projekter. Samtidig viser erfaringen, at vi glemmer bekymringen og ser anlæggene som helt nødvendige ganske få år efter, de er åbnet, siger Jesper Højte Stenbæk der mener, at bekymringerne skal tages alvorligt, men at det er væsentligt at holde sig målet for øje:

- Femernprojektet er langt mere end en tunnel. Det er en opgradering af både baner og vej hele distancen fra Nordtyskland til Sydsverige. Den vil understøtte og udbygge Danmarks fremtidige vækst. Kommuner, der ligger langs ruten får god mulighed for at tiltrække virksomheder, Danmark får større mobilitet og Skandinavien bliver bedre forbundet med resten af Europa, siger han videre.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Fakta

De fem faser

Dansk Erhverv peger på, at større anlægsprojekter typisk gennemgår fem faser.

1. En lang beslutningsfase - det tog det 100 år at beslutte Storebæltsforbindelse.

2. En bekymringsfase lige omkring den endelige beslutning, hvor der stilles spørgsmålstegn ved om det nu er nødvendigt - mange var bekymrede for at storebæltskaffen blev afskaffet.

3. En kritik af anlægsfasen, hvor mange vil påpege, at man gør det forkert, for dyrt eller for dårligt - det så vi blandt andet, da storebæltstunnelerne blev oversvømmet i anlægsfasen.

4. En første driftsperiode, hvor ingen mener at det nogensinde vil kunne betale sig ind igen - Øresundsforbindelsen i de første år.

5. En endelig driftsfase, hvor ingen rigtig kan forstå, hvordan vi har kunnet undvære bygningsværkerne.

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 20
  • Nye tal imponerer: Over 30 pct. flere lærlingeaftaler
  • Omkamp: Tre hold fortsætter dysten om nyt stadion i Aarhus
  • Håndværksfirmaer er klædt bedre på til en usikker fremtid
  • Aarhus sparker anlægsprojekter for 50 mio til hjørne
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook