Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Sikkerhedsventil påkrævet for Femernforbindelsen

Politik | Af Dan Bjerring | 19. feb. 2015 KL. 14:49

Hvis ikke EU finansierer 18 procent af Femernforbindelsen, vil projektet være alvorligt truet, mener Venstre. Foto: Femern A/S.
83549_1
  • 83549_1

Uden tilskud fra EU vil økonomien for en Femernforbindelse blive meget anstrengt, mener Venstre, der ønsker en sikkerhedsventil på projektet.

Venstres transportpolitiske ordfører, Kristian Pihl Lorentzen, indrømmer over for Dagens Byggeri, at det er kommet som en ubehagelig overraskelse for forligspartierne bag en Femernbæltforbindelse, at den bliver væsentligt dyrere end forventet, og han kræver nu alle tal på bordet, før Folketinget til efteråret tager endelig stilling til, om projektet skal gennemføres.

- Vi er selvfølgelig alle ærgerlige over de meget høje anlægspriser, der er kommet på bordet. Prisen for at bygge kyst-til-kyst forbindelsen bliver ni milliarder kroner dyrere, end vi havde regnet med. Derfor har vi iværksat, at prisen skal sættes ned. Der er forskellige knapper at skrue på. Eksempelvis kan vi forlænge anlægsperioden, hvilket vil kræve mindre kapacitet på den fabrik, der skal etableres til at støbe tunnel-elementerne. Derudover søger vi EU om tilskud fra TNT-midlerne, og der afventer vi også et svar. Når vi har alle disse oplysninger på bordet, kan vi i efteråret 2015 vurdere, om vi skal trykke på knappen eller ej, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

citat start

Hvis EU mod forventning ikke vil yde et tilskud på 18 procent af den samlede anlægssum, er projektet alvorligt truet.

Kristian Pihl Lorentzen

Transportpolitisk ordfører, Venstre

citat slut

Grydeklar løsning

Han mener dog, at det er for voldsomt at sige, at Femernforbindelsen er i fare. Men han understreger, at man venter med at trykke på knappen, til der er fuldt overblik over økonomien.

- Hvis EU mod forventning ikke vil yde et tilskud på 18 procent af den samlede anlægssum, er projektet alvorligt truet. Så vil økonomien blive meget anstrengt. Men meget tyder på, at projektet er højt prioriteret i EU, fordi det har grænseoverskridende karakter. Ser man på Europa-kortet, giver det god mening, og derfor er jeg optimist. Men TNT-midlerne er reduceret efter, at Juncker-planen er kommet på banen. Vi er nødt til at have en sikkerhedsventil, men anlægsloven fremsættes nu, så vi i løbet af foråret kan give den en ordentlig behandling. Det betyder dog ikke, at projektet er igangsat. Det hele gøres grydeklart, så vi forhåbentlig kan vedtage loven endeligt, når vi når frem til efteråret, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ingen penge fra Storebælt

Der har fra flere sider været rejst tvivl, om det i sidste ende er storebæltstrafikanterne, der kommer til at betale regningen, hvis Femernbæltforbindelsens økonomi skrider, men det afviser Kristian Pihl Lorentzen.

- Der er ingen planer om at overføre penge fra Storebæltsforbindelsen til Femernforbindelsen. Det er selvstændige aktieselskaber med vandtætte skotter imellem. Det har hele tiden været forudsætningen for Femernforbindelsen, at den skal være selvfinansierende med brugerbetaling. Der skal ikke tilføres penge fra hverken Storebælt eller Øresund, slutter Venstres transportpolitiske ordfører.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • EU trækker sikkerhedsnettet væk under Femern
  • Masser af arbejdspladser gemt i energirenoveringer
  • Udvidelse af E45 er det første skridt
  • Åbning på Femern bliver tidligst i 2027
  • Femernforbindelse ikke på vej i mølposen
Se flere

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook