Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femernforbindelsen kan ende i en trafikal mølpose

Politik | Af Dan Bjerring | 19. feb. 2015 KL. 14:25

Femernforbindelsen er blevet en varm kartoffel, efter budgettet for nylig skred med 2,2 milliarder kroner. Visualisering: Femern A/S.
83548_1
  • 83548_1

Usikkerheden er begyndt at brede sig, efter at transportminister Magnus Heunicke (S) rejser tvivl om realiseringen af en fast Femernforbindelse.

Allerede tirsdag aften meddelte Magnus Heunicke, at beregninger fra Femern A/S viser, at forbindelsen bliver 2,2 milliarder kroner dyrere end hidtil skønnet. Samtidig er der tvivl om, hvorvidt der kan opnås den nødvendige støtte fra EU, samtidig med at Tyskland tøver med at gennemføre investeringer i landinfrastrukturen som lovet.

Senest har transportministeren sagt til Børsen, at "der bliver slet ingen Femernforbindelse til Tyskland til de priser, som entreprenørfirmaerne lige nu forlanger".

citat start

Det vil være et meget markant skifte fra EU's side, hvis man trækker støtten til et projekt som Femernforbindelsen.

Niels Nielsen

Branchedirektør, Danske Anlægsentreprenører

citat slut

Ministerens udtalelser har sendt en tsunami gennem byggesektoren, der frygter, at det store anlægsprojekt for alvor er kommet i fare i sidste øjeblik inden vedtagelsen.

Bevar roen

- Nu skal man bevare roen på trods af, at de indkomne priser har været skuffende. Man skal hæfte sig ved, at Femern A/S i sine planer allerede har indbygget en mulighed for en tredje forhandlingsrunde som den, man nu skal i gang med. Det er alt for tidligt at forudsige det ene eller andet. Nu skal parterne - bygherren på den ene side og entreprenørerne på den anden - sætte sig sammen og vurdere, hvilke forhold der har særlig indflydelse på prisen, og som man kan justere på. Det skal man koncentrere sig om, siger branchedirektør for Danske Anlægsentreprenører, Niels Nielsen, til Dagens Byggeri.

Markant skifte

Han erkender, at EU's støtte er enorm vigtig for Femern-projektet, men at det er svært på nuværende tidspunkt at vide, hvad EU vil foretage sig i forhold til den såkaldte Juncker-plan, der skal flytte penge fra infrastrukturfonden, og dermed TEN-projekter, til vækstplanen.

- Det vil være et meget markant skifte fra EU's side, hvis man trækker støtten til et projekt som Femernforbindelsen. Det rummer jo netop alt det, som EU hidtil har sat højt på dagsordenen - infrastruktur der forbinder to af EU's medlemslande, siger Niels Nielsen.

Direkte adspurgt, hvorfor Dansk Byggeri overhovedet blander sig i spørgsmålet, da det sandsynligvis næppe bliver danske entreprenører, som kommer til at stå for anlægget under Femernbælt, siger Niels Nielsen:

- Jeg er ret sikker på, at man får en meget stor andel af danske virksomheder, som kommer til at arbejde med dette projekt. Vi kan se det allerede i forbindelse med forberedelsesarbejderne, og der vil også være dansk deltagelse i de konsortier, der byder ind på opgaven. I øvrigt er Femernprojektet helt sikkert et projekt, som vil have enorm stor betydning for hele det danske samfund.

Direktør Henrik Garver fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI) slår over for Dagens Byggeri fast, at skulle projektet både blive dyrere, samtidig med at EU ændrer på finansieringen - hvilket er worst case scenario - så ændres de økonomiske forudsætninger radikalt.

Reel usikkerhed

- Nu sker der det, at Femern A/S skal forhandle med entreprenørerne om, hvorvidt man kan forlænge anlægsperioden eller gøre andre ting, der reducerer priserne. Så kan Folketinget vedtage anlægsloven, og så kan man få låst EU til at leve op til de afgivne tilsagn om 25 procent finansiering. Men lige nu er der en reel usikkerhed om projektet, som man ikke oplevede for en måned siden. Jeg er dog ikke så bekymret over den kritik, der er rejst i de analyser, som ligger til grund for projektet. Det er nogle sobre og forholdsvis konservative trafikanalyser, hvis man ser på trafikudviklingen i de allerede gennemførte projekter med større infrastrukturanlæg på Storebælt og Øresund, siger Henrik Garver til Dagens Byggeri.

Han ser i øvrigt i lighed med Niels Nielsen en Kattegatforbindelse som en naturlig forlængelse af færdiggørelsen af Femernforbindelsen - ikke som et alternativt anlægsprojekt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femern-budget skrider med 2,2 milliarder
  • EU trækker sikkerhedsnettet væk under Femern
  • Masser af arbejdspladser gemt i energirenoveringer
  • Forligskreds bekymret over milliard-barbering af Femern-støtte
  • Femern slår revner på tysk side
Se flere

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook