Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern-budget skrider med 2,2 milliarder

Byggeri | Af Kristian Troelsen | 17. feb. 2015 KL. 22:58

Femern-budgettet er ved at blive kørt over. Nye beregninger viser, at anlægsudgifterne bliver 2,2 milliarder højere end hidtil skønnet. Visualisering: Femern A/S.
83509_1
  • 83509_1

Femern A/S har fremlagt et anlægsbudget baseret på konkrete priser fra de bydende entreprenører. Anlægsbudgettet er 2,2 mia. kroner højere end hidtil skønnet.

Femern A/S har netop fremlagt en ny finansiel beregning for projektet, som er baseret på de konkrete priser, som entreprenørerne har afleveret til Femern A/S for at udføre de fire største anlægsentrepriser på sænketunnelprojektet. Beregningen viser, at forbindelsen bliver 2,2 milliarder kroner dyrere end hidtil skønnet, idet anlægsbudgettet for kyst-til-kyst forbindelsen ser ud til at stige fra 52,7 til 54,9 milliarder kroner i 2014-priser. Det er en stigning på knap 4,2 procent, og den dyrere broforbindelse hæver nu den samlede tilbagebetalingstid fra 37 til 39 år. Udgifterne til de danske landanlæg er uændret på 9,5 milliarder kroner.

Den store prisstigning får transportminister Magnus Heunicke til at efterlyse nye forhandlinger med entreprenørerne.

citat start

De priser, der er kommet ind, er betydeligt højere, end Femern A/S har forventet. Det betyder, at der bliver brugt for meget af projektets reserver. Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned.

Magnus Heunicke
Transportminister

citat slut

- De priser, der er kommet ind, er betydeligt højere, end Femern A/S har forventet. Det betyder, at der bliver brugt for meget af projektets reserver. Så Femern A/S har en klar opgave med at få forhandlet priserne ned, siger transportministeren i en pressemeddelelse.

EU-pulje bliver måske mindre

De højere anlægsudgifter er ikke Femern-forbindelsens eneste økonomiske udfordring. Projektet har indtil videre sigtet efter at få den højst mulige EU-støtte, men den nyligt offentliggjorte Juncker-plan til 315 milliarder euro kommer muligvis til at betyde, at 18 procent af midlerne i den relevante pulje bliver overført til planen. Dermed er der mindre EU-støtte at søge til projektet.

- EU har tidligere opfordret os til at være ambitiøse, når vi søger om støtte, fordi Kommissionen anser Femern Bælt-forbindelsen for at være et af de vigtigste infrastrukturprojekter for Europa. Men vi er nødt til at få sikkerhed for, at den linje holder, efter at Juncker-planen er fremlagt. Lige nu er Femern Bælt-forbindelsen i en afgørende fase, hvor de samlede udfordringer og risici ved projektet er blevet større. Og de udfordringer skal vi have afklaret og reduceret mest muligt, inden byggeriet kan gå i gang, lyder det fra Magnus Heunicke, som fortsætter:

- Konkret betyder det, at Femern A/S ikke kan underskrive kontrakterne med entreprenørerne, før forligskredsen i september har fået forelagt de endelige priser, omfanget af EU-støtte og en status på miljøgodkendelse og jernbaneudbygning i Tyskland og sagt god for, at byggeriet kan gå i gang.

Tysk miljøgodkendelse mangler

Projektet hæmmes desuden af, at den tyske miljøgodkendelse mangler at falde på plads. Her skal de tyske myndigheder nå at behandle Femern A/S' svar på de over 3.000 høringssvar, inden de kan give den formelle godkendelse af projektet. Forbundstransportministeriet og Deutsche Bahn skal også fremlægge en opdateret tidsplan for, hvordan de vil gennemføre den aftalte udbygning af de tyske jernbaneanlæg i tilslutning til Femern Bælt-forbindelsen.

Magnus Heunicke skal drøfte sagen med den tyske transportminister i næste uge og varsler samtidig, at den tyske forsinkelse kan betyde, at Danmark må overveje, i hvilken takt udbygningen af jernbanenettet udrulles på den danske side.

- Men vi skal fortsat arbejde for, at anlægsloven bliver vedtaget inden sommerferien. For med den giver vi den danske miljøgodkendelse til projektet, og det er vigtigt for at sikre fremdrift både på dansk og tysk side, slutter Magnus Heunicke.

Regeringen fremsætter sit forslag til anlægslov for Femern Bælt-projektet den 25. februar.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Femernforbindelsen kan ende i en trafikal mølpose
  • Femern slår revner på tysk side
  • Tysk krav om genforhandling af Femern lurer
  • Tyskere godkender Femern
  • EU trækker sikkerhedsnettet væk under Femern
Se flere

Sponserede artikler

  • BEWI lancerer banebrydende isoleringsprodukt i 100 procent genanvendt flamingo
  • Dansk badekultur: fra rutine til velvære
  • Ejendoms- og byggebranchen samles for at debattere fremtiden
  • Erhvervsgæster vælger grønnere hoteller
  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Cheføkonom: Byggeriet går et hårdt år i møde
  • Konkurser og opløsninger - uge 39
  • Lytt Architecture udnævner tre nye partnere
  • Byrum og bygninger - Aarhus kårer byens bedste arkitektur
  • 70 meter højt vartegn bliver som "et træ i skoven"
  • Pihl Koncernen: "Vores stærke setup er klar til vækst, når markedet tillader det"
  • Hjertet på rette sted: Stålmand vinder årets DI Pris
  • C.F. Møller designer "mere end en skole" ved norsk havnefront
  • Fik du læst dem: De ti mest læste artikler på Dagens Byggeri
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook