Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Norge: Ti brokollaps om året

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 6. feb. 2015 KL. 09:30

Norge er mere eller mindre bundet sammen af ikke færre end 17.300 broer i forbindelse med de offentlige veje - og så mange broer kræver et enormt vedligehold. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
83357_1
I gennemsnit kollapser ti broer om året i Norge - men det er som følge af ydre påvirkning. Foto: Niels Johan Juel Jensen.
83357_2
  • 83357_1
  • 83357_2

Statens vegvesen i Norge oplyser, at der i gennemsnit er ti brokollaps om året - dog manes der til besindighed, da det typisk er som følge af direkte ydre påvirkning.

Efter det så famøse brokollaps i Norge tidligere på ugen har landet i den grad sat fokus på broernes tilstand. Et hobetal af potentielt udsatte brokonstruktioner skal nu ses efter i sømmene, og de norske medier har sat sig for at endevende hver en sten på området.

I den forbindelse kunne VG i en artikel fortælle, at 237 broers bæreevne er truet på landsplan. Tallene havde de fra det norske Statens vegvesen, som har ansvaret for at undersøge og klassificere de mange broer, der er i Norge.

Ingen fare

Det har fået Statens vegvesen til at reagere. I en pressemeddelelse specificeres det således, at 317 skader på i alt 270 broer kategoriseres som "kritisk for bæreevnen" i broforvaltningssystemet - og det betyder ikke, at de er i fare for at styrte sammen.

- Når vi registrerer, at en skade kan true bæreevnen, så indebærer det ikke, at broen er truet af kollaps, understreger afdelingsdirektør Børre Stensvold i Statens vegvesen. I stedet kan det betyde, at broen ikke kan bære de aller tungeste køretøjer. Derfor er det ikke farligt for almindelige billister - og så tages der de fornødne forholdsregler i forhold til tunge køretøjer.

Ti om året

I alt har Norge 17.300 broer på de offentlige veje, og Statens vegvesen lægger ikke skjul på, at man er bagefter i forhold til at få dem vedligeholdt - men det kræver ekstra midler. Ligeledes oplyses det, at der i gennemsnit er ti broer om året, der kollapser.

- Men vi har ikke set, at broer er faldet ned af sig selv på grund af manglende vedligehold. Det sker, når konstruktionen påføres direkte ydre påvirkning, typisk påkørsel af tunge køretøjer eller som Skjeggestad bro (den nyligt kollapsede bro, RED.), hvor enorme kræfter har presset på fundament og bropiller som følge af skred, siger Børre Stensvold.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Verdens længste flydebro på vej i Norge
  • "Dansk" bro indviet i Norge
  • Kollapset bro rives ned
  • Norge tjekker 80 broer efter brokollaps
  • Bulldozer måske skyld i norsk brokollaps
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook