Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Er grønne forretningsmodeller kommerciel gimmick?

Kommentar | Af Flemming Kehr, stifter strategibureauet cphdialogue | 2. feb. 2015 KL. 09:00

Flemming Kehr, stifter af strategibureauet cphdialogue.
83263_1
  • 83263_1

Mange virksomheder retter fokus mod udvikling af grønne forretningsmodeller. Fokuseringen virker bare ikke altid lige helhjertet, og virksomhedernes udgangspunkt for at udvikle og drive grønne forretningsmodeller forekommer ofte for snævert til at kunne generere en langsigtet, profitabel forretning.

De definerer grøn forretningsudvikling, som når dele af forretningsmodellen ændres, og som følge heraf genererer en økonomisk værdi og reducerer det økologiske fodaftryk i et produktfokuseret livscyklus-perspektiv. Den definition forekommer bare utilstrækkelig. Hvorfor? Fordi definitionen ikke tager kunderne med i betragtning, men udelukkende er baseret på en "indefra-og-ud" overvejelse om produktorientering i stedet for individuel forbrugerorientering. Også b2b kunder er individuelle forbrugere.

Kunderne som ambassadører

Gang på gang viser det sig, at de virksomheder, der er bedst til at tjene penge, er dem, der er bedst til at være direkte holistisk værdiskabende for deres individuelle kunder - og som evner at skabe bevidst tilfredse kunder, der aktivt virker som ambassadører. Derfor bliver en grøn forretningsmodel eller strategi med lang større sandsynlighed en succes, hvis processen er drevet af en "udefra-og-ind" tankegang, hvor kundens værdisæt og ændrede adfærd er de bærende kræfter bag ændringerne. Det forudsætter i øvrigt, at de data, som virksomhederne har på deres kunder bliver af en helt anden karakter, end tilfældet er hos mange virksomheder i dag. "Big data" er døren, men "smart data" er nøglen til låsen!

Grønne forretningsmodeller skal både skabe økonomisk værdi og motiverer kunderne til adfærds- og holdningsmæssige ændringer. Kunderne skal opfatte, at disse ændringer giver en palet af fordele - bl.a. økonomiske besparelser, energi- og miljømæssige gevinster samt en generel forbedret livskvalitet - som tilfredsstiller rent egocentriske behov. Det betyder, at succesfulde grønne forretningsmodeller ikke blot indbefatter de fysiske kerneprodukter men også tilknyttede produkter, services og værktøjer, der favner den individuelle kunde endnu bredere i hverdagen end kerneproduktet reelt gør. Dermed bliver grønne forretningsmodeller ikke blot en kommerciel gimmick, men pludselig en del af en troværdig identitet, der muliggør et fælles værdi- og holdningssæt med kunderne.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Facadeentreprenør stiller skarpt på bæredygtighedscertificeringer i byggeriet
  • Biologisk baseret støvbindingsmiddel er en klar succes
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Slidstærke vinylgulve er populære hos udlejerne
  • Nyd stilheden på badeværelset
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Stopper efter 27 år - ny koncernchef i MT Højgaard Holding
  • 17 projekter kæmper om Årets Arne - se listen her
  • Arkitekturpris: Aarhusianerne er vilde med ny indgang til gammel by
  • Direktør hos stor landinspektør: "Forskellighed er nøgleordet for udvikling"
  • Ny klimachef: "Vi skal arbejde sammen med alle i Aarhus"
  • Sælger lejeboliger for over 1 milliard i Sydhavnen
  • Før: Diskotek. Snart: Nyrenoveret kontorfællesskab
  • Øget bekymring: Ejendomsinvestorer ramt af rekordlave afkast
  • Arbejdsevne: Tømrere er i bund - arkitekter og ingeniører i top
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook