Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Togfond kan koste skatteyderne dyrt

Politik | Af Dan Bjerring | 27. jan. 2015 KL. 08:37

Pengene til Togfonden skal hentes hos de danske skatteydere, hvis Nordsøindtægterne fortsætter med at falde. Foto: Colourbox.
83199_1
  • 83199_1

Skatteyderne kommer til at bøde for manglende Nordsøindtægter til Togfonden DK.

Regeringen og Dansk Folkeparti "solgte" aftalen om en Togfonden DK på 28,5 milliarder kroner med, at pengene ville komme fra oliemilliarderne i Nordsøen.

Men nu viser det sig, at aftalen omfatter en musefældeklausul, der betyder, at kommer pengene ikke fra oliemilliarderne, så skal de findes på de årlige finanslove.

Det fremgår af et svar fra skatteminister Benny Engelbrecht (S) til Venstres Peter Christensen.

Peter Christensen henviser til, at man på www.resultaterfordanmark.dk under overskriften "fra olieselskaber til hurtigere tog" kan læse, at "vi finansierer det ved at lade olieselskaberne betale det samme i skat".

Afvigelser

Men Benny Engelbrecht slår fast, at det af aftalen mellem regeringspartierne, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti fremgår, at "eventuelle afvigelser mellem det realiserede og forudsatte merprovenu fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen vil blive håndteret i forbindelse med den løbende tilrettelæggelse af finanspolitikken i overensstemmelse med de mellemfristede finanspolitiske målsætninger".

- Det betyder, at hvis skønnet for merprovenuet for harmoniseringen viser sig at være større eller mindre end det skønnede niveau ved aftalens indgåelse, så vil det blive håndteret inden for de mellemfristede finanspolitiske rammer. Beløbet til Togfonden påvirkes derfor ikke, oplyser skatteministeren.

Nutidsdansk

Sagt på nutidsdansk betyder det, at pengene skal findes på Finansloven og altså prioriteres over penge til sundhed, ældre og børn - eller skattelettelser.

Samtidig slår Benny Engelbrecht fast, at "der er en klar sammenhæng" mellem det skønnede merprovenu ved harmoniseringen af olieskatterne og Togfonden DK.

Peter Christensen borer videre med henvisning til, at det af aftalens ordlyd fremgår, at "det statslige merprovenu ved harmoniseringen af beskatningen i Nordsøen på cirka 28,5 milliarder kroner afsættes til kollektiv trafik til størst mulig gavn for danskerne gennem etablering af Togfonden DK":

Men nu svarer skatteministeren:

- Der er ikke en direkte sammenhæng mellem indtægter fra Nordsøen - og dermed olieprisen - og finansieringen af Togfonden DK.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Jernbaneprojekt dyrere end forventet
  • Udsigt til Storstrømsbro vækker glæde
  • Flertal bag Togfond sætter pres på regeringen
  • Stor nedbarbering af Togfonden
  • Boligjobordning er ikke fordelingspolitik
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Fest i aftes: Her er de fire vindere af betonens priser
  • Pulje på 150 mio. kommer hårdtramte kyster til undsætning
  • Rådgiver er valgt: "Vil løfte verdens bedste metro til næste niveau"
  • Danske skoler inspirerer ud over landets grænser
  • Søger du ejerlejlighed i hovedstaden? Så kan du komme til at lede længe
  • Bygma elsker Esbjerg - snart er der to byggecentre i byen
  • Børn med særlige behov får bedre forhold i Hørning
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook