Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Venstre truer ny Vejlefjordbro

Politik | Af Dan Bjerring | 23. jan. 2015 KL. 11:42

Lars Løkke Rasmussen er ikke ligefrem overbevist om, at en ny togbro over Vejle Fjord er en god ide. Foto: Colourbox.
83174_1
  • 83174_1

Enhedslisten afviser, at manglende indtægter fra Nordsøolien kan forsinke de mange investeringer i Togfonden DK.

Venstres formand, og den måske kommende statsminister, Lars Løkke Rasmussen, er ikke ligefrem i kridthuset hos mange i Trekantsområdet, efter at han torsdag meddelte, at kommer Venstre til magten, vil han afvise, at der investeres 4,3 milliarder kroner i en ny togbro over Vejle Fjord.

Togbroen er en del af regeringens forlig med Dansk Folkeparti og Enhedslisten om investeringer i banenettet - Venstre er altså ikke med - men Lars Løkke Rasmussen mener, at det efter de voldsomt faldende oliepriser er nødvendigt at genoverveje Togfonden DK.

Motorveje i skuffen

Henning Hyllested, der er transportordfører for Enhedslisten, kalder det "hykleri", når Løkke henviser til de manglende indtægter fra Nordsøolien som begrundelse for ikke at realisere Togfondens forskellige projekter.

- Samtidig har Venstre motorveje for 30-40 milliarder kroner i skuffen. Under forhandlingerne om Togfonden fik vi en klar aftale med regeringen om alternativ finansiering med årlige bevillinger på finansloven, hvis finansieringen fra Nordsøolien skulle svigte. Så Togfondens projekter skal naturligvis føres ud i livet som planlagt uanset hvad, siger Henning Hyllested.

Hvad med DF?

Han henviser til, at Venstre ønsker at finansiere deres mange motorveje med bevillinger på finansloven.

- Så når Lars Løkke melder ud, at Vejle Fjord Broen skal skrottes, er det en klar prioritering af bilismen og et fravalg af den kollektive jernbanetrafik. Togbroen over Vejle Fjord er en vigtig del af Togfonden. Den vil skære markant ned på rejsetiden for de togrejsende i hele landet gennem elektrificering af jernbanen, nye spor og hastighedsopgraderinger. Det vil gøre toget særdeles konkurrencedygtigt over for bilen. Det er dette kæmpemæssige løft af den kollektive jernbanetrafik, Venstre nu gør op med. Flere biler på vejene, mere CO2 og flere partikler, mere trængsel er Venstres opskrift på vores transportbehov. Og det på et tidspunkt, hvor klimakatastrofen truer, mener Henning Hyllested, der efterlyser Dansk Folkeparti i debatten.

- Dansk Folkeparti er med i forligskredsen om Togfonden, men har nu travlt med at klappe Løkke på ryggen og lægge afstand til broen over Vejle Fjord, selvom den kapper den største bid af rejsetiden mellem København/Odense-Århus, slutter Enhedslistens ordfører.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Vindues-gigant hårdt ramt: Resultat falder 3,4 mia. kroner fra sidste år
  • To Henning Larsen-folk skal styrke Norrøns tværfaglighed
  • Der bliver kræset om byfællesskabet i ny Køge-bydel
  • 100.000 flere københavnere: Kampen om de vandnære boliger intensiveres
  • DAC viser dansk arkitekturhistorie frem for hele verden
  • Over 11.000 m2 tager form: Et trækplaster for Esbjerg
  • Efterlyser håndværkerfradrag i finanslov
  • "Historisk aftale" med Tyskland - Danmark kan blive storeksportør af grøn brint
  • Bygma tilslutter sig klimaalliance - kunder trækkes i grønnere retning
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook