Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tysk brud på aftale om Femern-forbindelse

Politik | Af Dan Bjerring | 22. jan. 2015 KL. 11:27

Elektrificeringen af jernbanen på den tyske side af Femern Bælt bliver tre år forsinket. Visualisering: Femern A/S.
83154_1
  • 83154_1

Elektrificering af jernbanen på den tyske side af Femern-forbindelsen forsinkes i tre år i forhold til det aftalte.

Det kan godt være, at den danske stat alene finansierer anlægget af Femern-tunellen, men skal den transportmæssige effekt give fuldt udbytte, er der en række landanlæg på den tyske side, der skal tilpasses det nye trafikmønster. Og netop på det område kniber det med at være klar til tiden.

Den tyske forbundstransportminister Alexander Dobrindt har orienteret Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) om, at Deutsche Bahn, der har ansvaret for planlægning og projektering af udbygningen, forventer, at den først står klar i 2024.

Det betyder i praksis, at mens forbindelsen er klar på den danske side, går der mindst tre år, før de tyske jernbaneanlæg er parate. Det er dog fire år hurtigere, end det fremgår af traktaten mellem Danmark og Tyskland om den faste forbindelse.

Traktatbrud

I henhold til den dansk-tyske traktat om Femern Bælt-forbindelsen skal udbygningen af de tyske jernbanelandanlæg være færdige senest syv år efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen.

Til gengæld betyder det, at der ikke vil være nogen som helst form for elektrificering klar på den tyske side, når forbindelsen åbner. Og det strider mod den indgåede traktat, hvoraf det fremgik, at elektrificeringen skulle være klar, når forbindelsen åbnede

De nye planer for udbygningen af jernbanestrækningen mellem Puttgarden og Bad Schwartau til dobbeltspor indebærer, at der på en del af strækningen etableres to helt nye jernbanespor, hvor der i de oprindelige planer var tale om udbygning af den eksisterende bane.

De nye planer indebærer sandsynligvis, at den eksisterende bane ikke elektrificeres på de strækninger, hvor der bygges ny bane.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Poul Nyrup skal skaffe lærlinge til Femern Bælt-projektet
  • Opfører 500 midlertidige boliger på Lalandia-jord
  • Kontorhotel åbner ved landets største anlægsprojekt
  • Femern sætter fut i Region Sjælland
  • 28 russiske femern-arbejdere udvises
Se flere

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook