Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern: Sikkerheden øverst på listen

Byggeri | Af Torben Jastram | 20. jan. 2015 KL. 12:52

83105_1
  • 83105_1

Alle brugerne får en tryg og bekvem oplevelse, når de rejser gennem verdens længste sænketunnel, mener Femern og skærer igennem i debatten om den kommende tunnels sikkerhed.

Ifølge Femern A/S overholder Femern-tunnelen alle sikkerhedskrav fra Danmark, Tyskland og EU. Sikkerheden er tænkt ind i alle aspekter af designet, og derfor bliver den 18 kilometer lange forbindelse ikke bare verdens længste sænketunnel til tog og biler. Den bliver også en af de mest sikre.

Samlet set bliver Femern-tunnelen sikrere end en tilsvarende strækning på vej eller jernbane i åbent land. Det viser rådgivernes analyser.

Det skyldes blandt andet, at faktorer, der ofte udløser uheld - som mørke, dårligt vejr og modkørende trafik - ikke forekommer i tunnelen.

Jet-ventilation

Ventilation af tunnelen er en vigtig del af sikkerhedskonceptet. Ventilationen skal sikre frisk luft i tunnelen under almindelig drift og især sættes ind ved kø og andre hændelser. Tunnelen forsynes derfor med et stort antal jetventilatorer, som kan blæse i begge retninger og styres via tunnelens overvågnings- og kontrolsystem.

Størstedelen af tiden vil ventilationssystemet ikke køre, fordi det er unødvendigt. Biler og tog vil presse luften i tunnelen ud og suge frisk luft ind og dermed sikre luftkvaliteten. Den mekaniske ventilation sættes først ind, hvis eksempelvis et uheld stopper trafikken i tunnelen.

Der bruges samme princip for langsgående ventilation som i tunnelen under Øresund. Konceptet er blevet videreudviklet, så det kan anvendes i Femern-tunnelen, selv om den er godt fire gange så lang som Øresundstunnelen. Det er enkelt, driftssikkert og kraftigt udstyr, som er dimensioneret til at kunne håndtere ekstreme situationer. Og det er gennemgået af uafhængige eksperter.

Udvikling går stærkt

Femerns beregninger viser, at mens trafikken gennem tunnelen vokser i årene efter den tages i drift, så falder mængden af udstødningsgasser samlet set. Faktisk går udviklingen stærkere nu, end man af forsigtighedsårsager har antaget i beregningerne. Som følge af blandt andet nye EU-krav udskiftes køretøjer herhjemme og andre steder i Europa med mere energieffektive køretøjer i et tempo, der overgår forventningerne.

Desuden udvikler Femern A/S sammen med danske og tyske rednings- og beredskabsmyndigheder et sikkerheds- og beredskabskoncept for tunnelen, som skal minimere risikoen for uheld og sikre en effektiv redningsindsats, hvis et uheld alligevel sker.

Tunneltrafikken overvåges af personale døgnet rundt, og kødannelse afværges via et computerkontrolleret trafikstyringssystem med tilhørende skiltning og radioforbindelse til blandt andet bilradio. Så det bliver en sikker og tryg oplevelse at køre gennem Danmarks tredje store tunnel under vand.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Tysk tøven er en tikkende bombe under Femernprojekt
  • Femernforbindelse ikke på vej i mølposen
  • Har vækstet 20 pct. hvert år i ti år. Ny group CEO er dansker
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
Se flere

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Katastrofe-tal: De næste to årtier bliver uden flere hænder
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Odense: Penthouse får eget tårn og udsigt over unik papirfabrik
  • Markant mangel på plejeboliger - også fremtiden ser dyster ud
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Aalborg-rådgiver styrker ledelsen til fremtidens grønnere krav
  • Forsvarsudspil: Pensionsselskaber klar til partnerskaber på kaserne-delen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook