Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Debat: Forkerte påstande fra Femern a/s

Byggeri | Af Læserbrev fra Ib Lunde Rasmussen, LR Consulting | 13. jan. 2015 KL. 14:10

Femern A/S er bestemt ikke enig i LR Consultings rapport om projektets rentabilitet. Illustration: Femern A/S.
83009_1
  • 83009_1

Debatindlæg fra LR Consulting: LR Consulting dokumenterer, at beregninger fra Femern a/s er for optimistiske for en fast Femernforbindelse. Dermed afvises de fremførte påstande fra kommunikationsdirektør Ajs Dam fra Femern a/s.

Dagens Byggeri bragte 4. december 2014 en gennemgang af en rapport udarbejdet af LR Consulting, der dokumenterede, at Femern projektet ville lide rentedøden.

I et svar samme dag i Dagens Byggeri afviste Femern a/s analysen fra LR Consulting med ord som "fejl og misforståelser, tal frit plukket fra forskellige kilder" mm. Desværre har vi ikke været opmærksomme på Femern a/s indlæg før nu, hvorfor et svar derfor fremkommer med nogen forsinkelse.

Det kan klart afvises at LR Consultings rapport om Femernprojektets økonomi indeholder forkerte oplysninger og graverende fejl, som fremført af kommunikationsdirektør Ajs Dam fra Femern a/s.

Indledningsvis skal det fremhæves, at det var en fejl, at Folketinget ikke lod udføre et up-dateret rentabilitetsstudie forud for igangsættelse af omfattende aktiviteter som led i projektets implementering. Selv om der fortsat ikke er vedtaget en anlægslov for projektet, skaber de mange igangsatte aktiviteter uro om, hvilket stade projektet befinder sig i.

Historiske data

Femern a/s kritik af LR Consultings rapport om Femernprojektets manglende rentabilitet retter sig mod to vigtige punkter.

Det ene er prognoserne for fremtidig trafik for den planlagte forbindelse og det andet er forståelsen for, hvad kravet til realrente betyder for et projekt, som gennemføres med den danske statskasse som garant.

Historiske data for faktiske overførsler via den eksisterende færgerute kan indhentes hos Scandlines. Ligeledes er der tilgængelige oplysninger om faktiske overførsler på de to konkurrerende ruter fra henholdsvis Malmø og Trelleborg til Travemunde, som trafikken fra alle tre ruter skal passere.

Rentedød i alle tilfælde

Udfordringen er at fastlægge vækstprognoserne efter den faste forbindelses åbning. Desuden skal det skønnes, hvor stor en andel af trafikken Scandlines og de to svenske rederier må forventes at beholde efter en åbning af en fast forbindelse.

Hvad angår priser, er det politisk besluttet, at tarifferne skal være på niveau med de nuværende færgetakster.

For at vise virkningen af et spænd i anvendte forudsætninger har LR Consulting opstillet tre scenarier; et realistisk, et optimistisk og så et meget optimistisk scenarie baseret på en rapport fra 2008. Økonomiberegninger for alle tre scenarier viste, at projektet ville lide rentedøden.

LR Consultings studie blev afsluttet i november 2014 samtidigt med, at Femern a/s offentliggjorde nye reviderede trafikprognoser. Disse er således ikke analyseret i rapporten, men blev behandlet i en pressemeddelelse som udsendtes sammen med rapporten

Uredelig prognose

Den afgørende forskel mellem LR Consultings tre scenarier og de nye prognoser fra Femern a/s er antallet af overførte fuldt betalende personbiler.

I 2013 blev der i henhold til oplysninger modtaget fra Scandlines overført 1.000.000 fuldt betalende biler mellem Rødby og Puttgarten ruten mellem Rødby og Puttgarten. Det svarer til en årsdøgnstrafik på ca 2.700 biler - ikke 4.000 biler - som det fremgår af et andet indlæg om økonomien i Femernprojektet. Det er ikke et tal, der er grebet ud af den blå luft, som Ajs Dam anfører.

I Femern a/s prognoser forudsættes det, at der i 2012 blev overført 1.564.000 fuldt betalende personbiler, eller cirka 4.300 biler pr. årsdøgn. Det oppustede tal forventes herefter at stige til godt 4 millioner fuldt betalende personbiloverførsler i 2035 på årsbasis eller 11.000 biler pr årsdøgn.

I virkelighedens verden har ændrede rejsevaner fået tallet af fuldt betalende personbilsoverførsler til at være faldende siden 2001. Mens der i 2001 blev overført 1.357.000 fuldt betalende personbiler, var tallet som anført faldet med 357.000 frem til år 2013.

Billige flyrejser

Faldet skyldes nok, at flyrejser er blevet mere konkurrencedygtige i forhold til bilrejser, idet bilbenzin er hårdt beskattet, mens flybenzin ikke er pålagt afgifter. Hertil kommer fremkomsten af nye privatejede flyselskaber med nye brændstoføkonomiske fly. Nye afgifter på tyske motorveje fra næste år vil heller ikke fremme langtursrejser i privatbiler.

Det mest realistiske vil være at forvente et fortsat fald i antallet af overførte fuldt betalende privatbiler.

For at være venlig forudsattes det i den realistiske prognose, at tallet af overførte fuldt betalende personbiler ville stabilisere sig på den ene million. For at være endnu mere venlig forudsættes det i de to andre prognoser, at der både ville være årlige stigninger og trafikspring. Helt nye tal viser at antallet af fuldt betalende personbiloverførsler udviser en stabilisering omkring 1 million personbiler.

Bordershoppen trækker

At Scandlines har kompenseret for det faldende antal fuldt betalende personbiler ved at indføre billige bordershoprejser til Puttgarten, som i omfang har nået 500.000 personbiler i 2013, må ikke sammenblandes med trenden for et faldende antal fuldt betalende personbiler.

Bordershop-rejserne indgår naturligvis som en del af tunnelprojektets økonomi med de indtægter de indbringer.

At Femern a/s i sin rapport i november 2014 mener at kunne retfærdiggøre en prognose med en firedobling af personbilrejser ved at henvise til nogle tyske eksperter gør ikke sagen bedre, da de tyske eksperter også arbejder med et forkert udgangspunkt for fuldt betalende personbiloverførsler i 2012.

Strammer skruen

Ajs Dam fra Femern a/s strammer herefter skruen ved at påstå, at LR Consultings rapport fremfører, at trafikken over Femern Bælt generelt skulle være faldende ud over det nævnte fald i antallet af fuldt betalende personbiler siden 2001.

I LR Consultings rapport afsnit 4.3 fremgår det, at antallet af lastbiler er steget fra 274.000 i 2001 til 389.000 i 2013. Det er en stigning på 42 procent over hele perioden, selvom om der midt i perioden var et dyk i 2008 og 2009.

Der regnes generelt i rapporten med en fortsat jævn vækst i lastbiltrafikken på 2,2 procent pr. år, hvor væksten i "scenarie 1" stoppes i 2030, mens den i scenarie 2 og scenarie 3 føres frem til 2046 med trafikspring af variabel størrelse.

Læs også kommunikationsdirektør Ajs Dams reaktion på LR Consultings rapport som beskrevet i Dagens Byggeri 5. december 2014.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Uniplan støber 35.000 m2 hurtigt tørrende undergulve
  • Lette vådrumsplader sparer tid i badeværelset
  • Ambiente tænker arbejdspladsen indefra og ud
  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 4
  • Svanemærket børnehus hædret med Årets Arne
  • Ny beton-direktør skal sætte skub i den grønne omstilling
  • Seniorbofællesskab skyder op i Helsinge - i 2024 er det Jyllands tur
  • Vakuum-dræner havbunden: Kolding vil undgå udskældt klapning
  • EU vil tvangsindlægge 1,2 mio. danske boliger til energirenovering
  • Kommune samler bygningsdriften - million-besparelse i udsigt
  • Danskerne vælger singlelivet og presser boligmarkedet
  • Tegnestue udvider partnerkollektivet
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook