Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ny analyse: Femernforbindelse giver en samfundsøkonomisk gevinst

Politik | Af Dan Bjerring | 8. jan. 2015 KL. 13:42

Transportminister Magnus Heunicke (S) mener, at Femern Bælt-forbindelsen vil bringe Danmark og Skandinavien tættere på Tyskland og resten af Europa. Pressefoto.
82938_1
  • 82938_1

Femern Bælt-forbindelsen vil over en periode på 50 år give et samfundsøkonomisk afkast på 5 procent, viser en ny analyse.

Konsulentvirksomheden Incentive har for Transportministeriet opgjort værdien af en fast forbindelse over Femern Bælt inklusive landanlæg for samfundet, og analysen viser ifølge transportminister Magnus Heunicke (S), at investeringen i den faste forbindelse over Femern Bælt over en periode på 50 år giver det europæiske samfund et samfundsøkonomisk afkast på 5,0 procent:

- Ser vi alene på det danske samfund, får vi næsten samme resultat, konkluderer ministeren, der henviser til, at den faste forbindelse over Femern Bælt er et af de største enkeltstående anlægsprojekter i Danmark:

- På samme måde som Storebæltsforbindelsen og Øresundsbroen markant forkortede rejsetiden og bragte to landsdele og to lande tættere sammen, vil en Femern Bælt-forbindelse bringe Danmark og Skandinavien tættere på Tyskland og resten af Europa, skriver ministeren i en kommentar.

Hurtigere rejse

Han henviser til, at tunnelen under Femern Bælt gør det hurtigere at rejse mellem det østlige Danmark og resten af Europa syd for grænsen. Hvor det i dag tager 45 minutter at krydse bæltet med færge, vil turen med den faste forbindelse tage 10 minutter i personbil, når forbindelsen åbner i slutningen af 2021:

- Det er i sig selv en væsentlig tidsbesparelse. Men lige så vigtigt er det, at man ikke skal bruge tid på at vente på færgen eller køre på et bestemt tidspunkt for at nå en færgeafgang, konkluderes det videre.

I analysen er det forudsat, at prisen for at passere Femern Bælt-forbindelsen i bil eller med lastbil er på niveau med færgen:

- Det betyder, at de rejsende får alle gevinsterne ved at komme hurtigere frem uden at skulle betale mere, end de gør i dag.

Opgraderinger

Samtidig understreges det, at store opgraderinger af jernbanen giver gevinster for rejsende, der ikke krydser grænsen.

Det samlede projekt består nemlig ikke alene af en tunnel under Femern Bælt. Både i Danmark og i Tyskland bliver infrastrukturen, der leder hen til forbindelsen, opgraderet med mindre opgraderinger af veje og store opgraderinger af jernbanen.

I Danmark bliver jernbanen fra Vordingborg til Rødby dobbeltsporet i stedet for enkeltsporet, som i dag. Det sker samtidig med, at jernbanen fra Ringsted til Rødby bliver elektrificeret, og hastigheden bliver hævet til 200 km/t. I Tyskland bliver jernbanen ligeledes opgraderet på strækningen fra Lübeck til Puttgarden.

Dermed bliver det i fremtiden, når de tyske landanlæg er opgraderet, muligt at rejse med tog mellem København og Hamborg på 2,5 time.

En tredjedel af dem, der forventer at benytte Femern Bælt-forbindelsen, er danskere, mens resten er udlændinge. Udlændingene fordeler sig nogenlunde ligeligt på transitrejser igennem Danmark, og rejser, der har udgangspunkt eller destination i Danmark.

160 kilometer kortere

For godstrafikken på bane er forbindelsen i endnu højere grad international. Trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen estimerer således, at 90 procent af godstrafikken på bane er transittrafik til og fra Sverige.

For den del af godstrafikken på bane, som i dag kører via Storebælt, bliver turen 160 kilometer kortere.

Anlægsomkostningerne for forbindelsen og landanlæg i Danmark og Tyskland er i analysen opgjort til 60 milliarder kroner med en samlet gevinst over 50 år på 26 milliarder kroner.

Nettogevinsten skyldes, at de europæere, der bruger forbindelsen, sparer tid og får mulighed for at rejse, når de vil.

Brugerbetalt

Hvis man alene tæller alle gevinster og omkostninger med for Danmark, giver forbindelsen og de tilhørende landanlæg i Danmark en samlet samfundsøkonomisk nettogevinst på 28 milliarder kroner over 50 år. Det svarer til et samfundsøkonomisk afkast på 5,4 procent.

Samtidig vil den faste forbindelse være en god forretning for den danske stat, fordi tunnel og landanlæggene bliver betalt af brugerne, når de benytter den faste forbindelse.

Det understreges ikke mindst, at der er foretaget en række følsomhedsanalyser, der viser, hvor meget de forskellige forudsætninger og beregninger betyder for resultatet:

- I alle følsomhedsanalyserne er Femern Bælt-forbindelsen samfundsøkonomisk rentabel. Samlet set peger analysen altså på, at Femern Bælt-forbindelsen er en god investering for Europa og for det danske samfund, konkluderer transportministeren.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Vindues-gigant hårdt ramt: Resultat falder 3,4 mia. kroner fra sidste år
  • Danskerne gik tomhændede hjem fra Mipim. Og så alligevel ikke...
  • To Henning Larsen-folk skal styrke Norrøns tværfaglighed
  • Tjekliste: Sådan bygger vi, så bygningen nemt kan skilles ad
  • Ny beton-direktør skal drive Spæncom i en grønnere retning
  • Halvsolgt og med højrøde tal satser Scandi Byg benhårdt på en turnaround
  • Stramt finanslovsforslag får ris og ros fra byggeriet
  • Byggeri'23: Leverandør vinder ny pris for genanvendelse af facader
  • Populær Aarhus-bydel: 2 salg af over 100 lejligheder på 3 uger
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook