Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Storebæltstakst bør sænkes generelt

Politik | Af Dan Bjerring | 6. jan. 2015 KL. 13:26

Brotaksterne udgør en økonomisk barriere, der reducerer konkurrencen i begge retninger, mener Dansk Byggeri. Foto: Sund & Bælt.
82897_1
  • 82897_1

Brotaksterne udgør en økonomisk barriere, der reducerer konkurrencen i begge retninger. Derfor er der god grund til at justere, mener Dansk Byggeri.

Venstre har med et forslag om at sænke prisen for pendlere, der benytter Storebæltsforbindelsen, med 40 procent, vakt stor opmærksomhed.

Men hvorfor er det kun pendlere, der skal have glæde af lavere brotakster? Brotaksterne rammer nemlig også eksempelvis mindre håndværkervirksomheder fra Fyn og Vestsjælland, der udfører opgaver på den anden side af Storebælt.

Ingen malkeko, tak

Erhvervspolitisk chef i Dansk Byggeri, Torben Liborius, mener, at det er positivt at nedsætte taksterne, der udgør en skat på mobilitet:

- Man skal takstfinansiere store anlægsprojekter, så vi kan bygge, udbygge og vedligeholde vores infrastruktur. Men infrastrukturen må aldrig blive en økonomisk malkeko til andre aktiviteter, siger Torben Liborius til Dagens Byggeri.

Skat på mobilitet

Og det er lige netop, hvad der er sket, idet politikerne på Christiansborg fra begge sider af Folketingssalen har accepteret, at taksterne fra Storebælt - altså brugerne - med flere milliarder kroner skal finansiere andre infrastrukturprojekter:

- Det har vi fra Dansk Byggeris side også kritiseret. Når man vil sætte pendlertaksten ned, bør man også se på at reducere takterne for andre passager - helt afgørende også for varekørsel. For håndværkervirksomheder betyder brotaksterne en barriere, der reducerer konkurrencen i begge retninger. Derfor er der god grund til at justere taksterne. Kan man føre penge fra Storebælt til andre områder, som det sker i Finansloven, er det en skat på mobilitet, og det er skadeligt, slutter Torben Liborius, der imødeser, at andre infrastrukturprojekter i fremtiden - Havnetunnel i København og bro ved Frederikssund - bliver brugerfinansieret.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
  • Nu kan solcelleanlæg hurtigt flyttes til byggepladsen
  • Trægulve tåler spildt væske i tre døgn
  • LAUFEN lancerer armatur sortiment
  • Dansk patent sikrer døre og vinduer i byggefasen
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • 45 pct. af bygherrerne vil aflyse projekter i 2023
  • Katastrofe-tal: De næste to årtier bliver uden flere hænder
  • Davidsens omsætning runder 4 mia. kr. - resultatet følger ikke med
  • Aarsleff-koncernen øger omsætningen med 1,7 milliarder kroner
  • Odense: Penthouse får eget tårn og udsigt over unik papirfabrik
  • Markant mangel på plejeboliger - også fremtiden ser dyster ud
  • Cowi køber islandsk ingeniør med 280 ansatte
  • Aalborg-rådgiver styrker ledelsen til fremtidens grønnere krav
  • Forsvarsudspil: Pensionsselskaber klar til partnerskaber på kaserne-delen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook