Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Hele Danmark får gavn af Femernbælt-projektet

Politik | Af Dan Bjerring | 2. jan. 2015 KL. 12:42

Projektet med sænketunnellen under Femern bliver en beskæftigelsesmæssig succes de næste mange år, mener transportministeren. Visualisering: Femern A/S.
82862_1
  • 82862_1

Op mod en trediedel af kontraktsummen for de store kontrakter sendes videre til underleverandører - mange af dem i nærområdet, der omfatter hele Danmark og Nordtyskland.

Transportminister Magnus Heunicke (S) forventer, at de beskæftigelsesmæssige konsekvenser af en fast Femernforbindelse og en række andre bygge-anlægsprojekter bliver gigantiske. Det fremgår af et svar til Eva Kjer Hansen fra Venstre.

Og det er ikke alene Lolland-Falster, der får gavn af Femernforbindelsen. Også andre dele af landet, herunder Region Syddanmark får øget beskæftigelsen.

Der er tale om investeringer på et par hundrede milliarder kroner de næste mange år i en lang række forskellige projekter, og ministeren henviser til en analyse udarbejdet i 2013 af COWI for Beskæftigelsesministeriet og Arbejdsmarkedsstyrelsen, der konkluderer, at projekterne vil betyde en direkte beskæftigelse på cirka 87.300 mandår fordelt hen over en periode.

55.000 mandeår

I Region Syddanmark vil infrastrukturprojekterne betyde, at der vil blive brug for knap 11.000 mandeår til udførelsen af de pågældende projekter i perioden 2013 til 2022.

En beregning af den direkte og indirekte beskæftigelse af Femernprojektet, som analysefirmaet Copenhagen Economics har gennemført for Femern A/S, viser, at byggeriet af verdens længste sænketunnel vil skabe en beskæftigelse svarende til 55.000 mandeår.

Heraf ligger de 25.000 mandeår hos hovedentreprenørerne på byggepladserne på og omkring Femern Bælt, mens 30.000 mandeår er indirekte beskæftigelse hos de mange underleverandører:

- Disse skøn er i sagens natur behæftet med usikkerhed, konstaterer ministeren.

Konkrete opgaver

Men der henvises til erfaringerne fra de store anlægsprojekter på Storebæltsforbindelsen og

Øresundsforbindelsen, der viser, at op mod en trediedel af kontraktsummen for de store kontrakter sendes videre til underleverandører, mange af dem i nærområdet, der i den forbindelse omfatter hele Danmark og Nordtyskland:

- For at sikre at danske virksomheder får del i beskæftigelsen, har Femern A/S udarbejdet en vejledning til potentielle underleverandører. Vejledningen beskriver de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandørerne. Det kan for eksempel være inden for stål- og svejsearbejde, levering af maritimt materiel eller tjenester inden for vagtvirksomhed og catering mm. Med vejledningen kan de mindre og mellemstore virksomheder danne sig et overblik over deres muligheder, og samtidig får de direkte kontaktinformation til de store internationale hovedentreprenørkonsortier, der er i gang med at udarbejde tilbud til Femern A/S, oplyser Magnus Heunicke.

500 deltog

Derudover har Femern A/S sammen med Femern Belt Development og Dansk Industris lokalafdelinger holdt en række informationsmøder fordelt over hele landet med særlig særlig fokus på at videregive information om de konkrete opgaver, som kan være relevante for underleverandører til tunnelbyggeriet. Omkring 500 danske virksomheder deltog i møderne, heraf cirka 150 i alt i Padborg og Odense.

Foruden de beskæftigelsesmæssige effekter vil etableringen af Femern Bælt-projektet i driftsfasen skabe fordele for Region Syddanmark. Forbindelsen ventes at frigive banekapacitet som følge af, at Femern Bælt-forbindelsen vil fjerne en del banegods, der er i transit gennem Region Syddanmark.

Stort engagement

Dette ventes at give mere plads til passagertog og dermed bedre service til togpassagererne i blandt andet landsdelstrafikken mellem Øst- og Vestdanmark. Derudover vil forbindelsen skabe et øget fokus på de dansk-tyske relationer og dermed fokus på emner af fælles interesse for Østdanmark og Region Syddanmark.

- Det afspejler sig blandt andet i det store engagement i grænseregionen for at udnytte de muligheder, som projektet medfører og arbejde for et tættere økonomisk, kulturelt og politisk grænseoverskridende samarbejde. Et eksempel er etablering af ét fælles Interreg V-program for den kommende programperiode omfattende hele Slesvig-Holsten, Region Syddanmark og Region Sjælland, slutter Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • 200 mio. kr. ekstra sender endnu flere olie- og gasfyr til ophuggeren
  • Danske rådgivere i asiatisk vækstgalop - en gave for dansk klimasikring
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook