Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Branchen er bagud på sociale medier

Erhverv | Af Torben Jastram | 22. dec. 2014 KL. 10:13

Bygge og anlæg halter som branche efter, når det kommer til brugen af sociale medier til PR og markedsføring. Foto: Colourbox.
82793_1
  • 82793_1

Bygge og anlæg er den branche, hvor færrest virksomheder bruger sociale medier. Virksomhederne går glip af et stort potentiale, mener Jacob Holst Mouritzen, Head of Social i Mindshare.

Like, shares, followers og retweets er ord der ryger hen over arbejdsbordene i flere og flere danske virksomheder. Hver anden virksomhed er nemlig efterhånden aktiv på sociale medier, viser tal, der for nyligt blev offentliggjort fra Danmarks Statistik.

Men én branche ligger et stykke bagud i forhold til denne overordnede tendens - og det er bygge- og anlægsbranchen. Mindre end hver tredje virksomhed inden for bygge og anlæg bruger sociale medier som Facebook, Twitter og Linekdin, viser tallene.

Synlighed og mere salg

Selvom der kan være tale om meget forskellige virksomheder i en branche, som bygge- og anlæg, har de generelt et stort uindfriet potentiale på de sociale medier, mener Jacob Holst Mouritzen, Head of Social i Mindshare:

- For de store og videnstunge virksomheder kan de sociale medier være gode kanaler til at gøre sig synlig på en måde, der ikke er mulig via traditionelle kanaler som for eksempel hjemmesider, eller kanaler, man ikke har råd til, som blandt andet TV, print eller radio. De sociale medier er jo dialogmedier, og her er niche- og videnstunge virksomheder næsten bedre stillet end de store kommercielle spillere. De videnstunge organisationer har nemlig noget at snakke om. Ved at engagere sine kunder eller branchekollegaer kan man skabe ringe i vandet. Ligeledes kan man, ved at deltage i debatter på Twitter eller formidle viden via Facebook eller Linkedin, have mulighed for at komme i dialog med både politikere og journalister, som normalt kan være svære at få i tale, forklarer Jacob Holst Mouritzen.

Også for de små virksomheder er der et par lavt hængende frugter at plukke på de sociale medier:

- For de små virksomheder handler det i højere grad om salg, end om at positionere sig i branchen. Salget her sker dog ikke via reklameopslag på Facebook, men ved at give brugerne en super god oplevelse, der kan give anbefalinger til andre brugere. Her kan det gøre en stor forskel, hvis man kan få sine kunder engageret omkring ens produkt eller ydelse på de sociale medier. For en lille håndværker er det for eksempel guld værd, hvis hans kunder anbefaler ham til deres venner på Facebook, siger Jacob Holst Mouritzen.

Branche på vej frem

Tallene fra Danmarks Statistik tyder dog på, at flere virksomheder inden for bygge- og anlæg er ved at få øje på fordelene ved at bruge de sociale medier, som en del af forretningsstrategien. På bare et år er andelen af bygge- og anlægsvirksomheder, der bruger sociale medier, steget fra 20 til 32 procent. Og det er i højere grad end tidligere til PR og markedsføring.

- Der sker en generel professionalisering af de sociale medier i disse år, som også ser ud til at have smittet af på bygge- og anlægsbranchen. Det er positivt, og fortsætter den, vil bygge- og anlægsbranchen højst sandsynligt være på niveau med industrien og handel og transport om nogle år, siger Jacob Holst Mouritzen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Statsstøtten røg. Nu får LCAByg støtte fra en anden kant
  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • Se video: Nu fyldes tunnelbassinerne med vand
  • De nye klimakrav er for slappe - branchen må selv tage taktstokken
  • Rådgivere hyrer langt flere ikke-ingeniører - og eksperter fra udlandet
  • Faglærer vinder Betonprisen: "Det er ikke kun den akademiske indsats, der er vigtig"
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
  • Overborgmester: Rå profit skal ikke styre boligmarkedet
  • By & Havn vækster: "Investeringer viser nu deres værdi"
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook