Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Gammel Lillebæltsbro har 80 leveår tilbage

Politik | Af Dan Bjerring | 18. dec. 2014 KL. 14:15

Transportministeren mener ikke, at behovet for at styrke funderingen på den gamle Lillebæltsbro er udtryk for manglende vedligehold. Arkivfoto: Niels Johan Juel Jensen.
82765_1
  • 82765_1

Reparation af den gamle Lillebæltsbro er ikke udtryk for mangel på rettidig omhu hos Banedanmark, men skyldes uforudsete problemer med jordbundsforhold.

Burde Banedanmark tidligere have forudset problemerne med funderingen af den gamle Lillebæltsbro og dermed løbende have afsat midler til akutte skader?

Det afvises dog af transportminister Magnus Heunicke, der over for Frank Aaen (EL) understreger, at der er udvist "rettidig omhu".

Frank Aaen har peget på, at Banedanmark allerede i et notat fra 2006 slår fast, at der ikke er afsat midler til finansiering af eventuelle akut opståede skader eller til fornyelse af broer eller broelementer, der overskrider den teoretiske levetid.

- Der vil desuden ikke blive foretaget vedligeholdelse og fornyelse af mindre anlægselementer, -støttemure, stenkister og kabelrender, oplyser Banedanmark.

God konstruktion

Men ministeren mener ikke, at behovet for at styrke funderingen på den gamle Lillebæltsbro er udtryk for manglende vedligehold:

- Selve broens konstruktion er god, og Banedanmark oplyser, at broen har mere end 80 års levetid tilbage. Behovet for funderingen omkring bropillerne er derimod udtryk for en særlig problemstilling foranlediget af, at Lillebæltsbroen er bygget på en jordart, der har vist sig at medføre store geotekniske udfordringer for konstruktionens fundering. Banedanmark har fået gennemført en analyse af jordbundsforholdene, som konkluderer, at broen beregningsmæssigt er sikker, og at trafikken kan opretholdes. Dog er den margin, der er til sikkerhedsgrænsen så lille, at det er at udvise rettidig omhu at forstærke broens fundering allerede nu, oplyser transportminister Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Usikker analyse for Storebæltsforbindelse
  • Ny Storstrømsbro bliver fire kilometer
  • Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed
  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Motortrafikvej bør udbygges til motorvej
Se flere

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook