Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Motortrafikvej bør udbygges til motorvej

Erhverv | Af Dan Bjerring | 16. dec. 2014 KL. 14:26

Der vil være en god samfundsøkonomi i en udbygning af motortrafikvejen ved Hillerød til motorvej, konkluderer transportminister Magnus Heunicke. Foto: Colourbox.
82726_1
  • 82726_1

Der vil være en god samfundsøkonomisk gevinst i at forlænge Hillerødmotorvejen helt til Hillerød ved at udvide den eksisterende motortrafikvej, mener transportministeren.

Når en ny vej anlægges, eller en bestående udbygges, er det ikke alene selve anlægsudgiften, der skal vurderes, men også det bagvedliggende samfundsøkonomiske afkast.

Det gælder også en forlænget Hillerødmotorvej hele vejen til Hillerød N, men ifølge Vejdirektoratet kan man ikke beregne de samfundsøkonomiske effekter, før man har gennemført trafikberegninger af et scenarie, hvor der er gennemført en udbygning af motortrafikvejen til motorvej. Først derefter kan man beregne tidsgevinster og de andre effekter.

Vejdirektoratet har dog nogle mere generelle vurderinger af samfundsøkonomien i en udbygning af motortrafikvejen.

Meget trafikeret

- Der er meget trafik på vejen - 18.000-35.000 køretøjer i hverdagsdøgntrafik i 2013 - og det er således en af de mest belastede motortrafikveje i hele landet. Det taler alt andet lige for, at de tidsgevinster, der opnås ved, at trængslen især i myldretiden reduceres, og den tilladte hastighed stiger fra 90 kilometer i timen til 110 kilometer i timen, vil være relativt store. Anlægsudgifterne vil omvendt være forholdsmæssigt mindre, da motortrafikvejen i et vist omfang er forberedt til udbygning til motorvej, oplyser transportminister Magnus Heunicke (S) til Hans Andersen (V).

På den baggrund konkluderer ministeren, at det samlet set forventes, at der vil være en god samfundsøkonomi i en udbygning af motortrafikvejen til motorvej. Også Trængselskommissionen anbefalede, at Hillerødmotorvejen bliver forlænget helt frem til Hillerød Nord ved at ombygge den fra motortrafikvejen til motorvej.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nej til mindre trafikstøj gennem lavere hastighed
  • Første skridt mod en Kalundborgmotorvej
  • Lys forude for pendlere i hovedstadsområdet
  • Nyt bud på placering af Hærvejsmotorvejen
  • Politisk fokus på veje i Østjylland
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Novo Nordisk-profil skal sætte kursen for Afrys pharma-byggeri
  • Efter blåt øje ser arkitekten igen lyst på fremtiden
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Første DGNB-Platin på vej til ombygning af Hellebæk Klædefabrik
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
  • Udvider nano-fabrik for 345 mio. og spejder efter de bedste entreprenører
  • En attraktiv arbejdsplads er afgørende for virksomhedens vækst
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook