Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

To km spunsvæg til 162 mio. kr.

Byggeri | Af Dan Bjerring | 12. dec. 2014 KL. 11:59

Hvis spunsvæggene ikke er ordenligt forstærket, kan det medføre lokale sænkninger af asfaltbelægningen. Foto: Colourbox.
82660_1
  • 82660_1

En række af de ankre, der fastgør spunsvæggene ved Lyngbyvejen, har overfladekorrosion og begyndende tæring. Der er desuden konstateret lokale deformationer af spunsvæggene.

Transportminister Magnus Heunicke (S) har bedt Folketingets Finansudvalg om tilladelse til, at Vejdirektoratet kan igangsætte en forstærkning af spunsvæggene langs Lyngbyvej nord for København. Det forventes, at den samlede udgift løber op i 162,2 millioner kroner.

Spunsvægge er støttevægge af stål, som forhindrer jorden i at skride, og der er behov for at foretage en yderligere forstærkning langs Lyngbyvej - mellem Kildegårds Plads og Tuborgvej - en strækning på godt to kilometer.

Vejdirektoratets eftersyn har vist, at en række af de ankre, der fastgør spunsvæggene, har overfladekorrosion og begyndende tæring. Der er desuden konstateret lokale deformationer af spunsvæggene som følge af brud på ankre.

Advarsel

Vejdirektoratet vurderer på den baggrund, at beskyttelsen af ankrene ikke er tilstrækkelig, og at der vil opstå flere brud:

- Svigt af yderligere ankre kan medføre lokale sænkninger af asfaltbelægningen. En sænkning af asfalten vil betyde, at hastigheden for trafikken skal reduceres på Lyngbyvej og eventuelt Helsingørmotorvejen, og på sigt at trafikken skal dirigeres væk, oplyser transportministeren.

Arbejdet udbydes i én samlet entreprise, der løber over fire år: 2014-2017, og projektets totaludgift på 162,2 millioner kroner (2013-priser).

Vejdirektoratet har udarbejdet en risikovurdering af projektet, og den viser, at den væsentligste risiko er usikkerheden på entreprenørmarkedet, herunder at få entreprenører har den fornødne ekspertise og udstyr til at kunne byde på projektet.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Reducerer CO2-udledningen med klimavenlig asfalt
  • Vejdirektoratet idømmer voldsom bod for bagatelfejl
  • LCA'en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
  • Vinderprojekt vil gøre sorte veje mere grønne
  • Nu skal broer og tunneller æde mindre CO2
Se flere

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook