Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Hvem skal betale prisen for Løkkes eventyr?

Kommentar | Af Steen Hoeck Klausen, erhvervsudviklingschef i Arbejdsgiverne | 3. dec. 2014 KL. 08:19

Erhvervsudviklingschef Steen Hoeck Klausen, Arbejdsgiverne.
82478_1
  • 82478_1

Fra den tyske grænse i syd til Limfjorden i nord skal der løbe en motorvej gennem Jylland. Det lover Venstre at føre ud i livet, hvis de vinder regeringsmagten ved næste valg.

Det kunne være en rigtig god ide. Bedre infrastruktur skaber vækst. For mange virksomheder gør lettere adgang dem mere fordelagtige at handle med. Ikke mindst for dem, der har meget handel med udlandet. Der kører desuden fire gange så mange biler rundt på de danske veje som for 50 år siden, ifølge Danmarks Statistik. Og selvom vejnettet er udbygget siden da, går der for mange ressourcer til med, at folk holder i kø.

Vi er skeptiske

I erhvervsklima-undersøgelserne er infrastruktur gennem fire år kommet ind som der, hvor virksomhederne mener, at man først skal foretage forbedringer. Det handler også om at tiltrække arbejdskraft. At kunne konkurrere med hele landet om at tiltrække de dygtigste medarbejdere er en afgørende valuta at besidde. Og selvfølgelig har transporttid indflydelse på interessen for en arbejdsplads.

Alligevel er vi lidt skeptiske i Arbejdsgiverne. For prisen for dette projekt er ganske betydelig. Mellem 15-20 milliarder kroner skal det koste at bygge denne motorvej. De penge skal jo findes et andet sted, og her har vi gang på gang set, hvordan man blandt andet skaffer indtægter til intrastrukturprojekter. Det gør man med Storebæltsbroen. Den kunne næsten være betalt af, hvis ikke man havde brugt indtægterne på alverdens andre projekter.

I stedet sidder vi med en bro, som er alt for dyr og derfor udgør en regulær toldmur, der rent praktisk afskærer store dele af befolkningen fra landets hovedstad. Helt galt er det for de erhvervsdrivende, der har brug for jævnligt at køre over broen. Prisen er 705 kroner for at krydse broen med en større varebil - den ene vej. Det er ikke ualmindeligt for en mindre virksomhed at bruge knap 80.000 kroner om året på broafgift, viser erfaringer fra vores egne medlemsvirksomheder. Og det har faktisk også konsekvenser. Særligt i de små og mellemstore virksomheder.

Er det prisen værd

Nu er det endnu ikke på plads hvordan, at man vil skabe finansieringen. Men det er svært at forestille sig, at man kan realisere et sådant projekt uden indtægterne fra Storebæltsbroen. Derfor skal man ikke være økonomisk overvismand for at regne ud, at det hurtigt betyder mange flere år med høje broafgifter. Og er det prisen for, at Lars Løkke kan anlægge en stor og prestigefyldt motorvej, så er det måske ikke det værd.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • 200 mio. kr. ekstra sender endnu flere olie- og gasfyr til ophuggeren
  • Danske rådgivere i asiatisk vækstgalop - en gave for dansk klimasikring
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook