Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Tema magasin
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Stort trafikspring er krav til en sund broøkonomi

Politik | Af Dan Bjerring | 2. dec. 2014 KL. 14:00

En ny bro over fjorden skal aflaste den eksisterende Kronprins Frederiks Bro, som har forbundet Frederikssund med Hornsherred siden 1935. Foto: Colourbox.
82473_1
  • 82473_1

Trafikken over en ny Roskilde Fjord forbindelse ved Frederikssund skal stige næsten 50 procent for, at økonomien kan bære.

Når en ny fast forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund engang står færdig, er der uenighed om, hvor stor end del af bilisterne, der vil benytte den nye forbindelse.

Henning Hyllested fra Enhedslisten mener, at kun en tredjedel af trafikken vil benytte den nye bro, der bliver en betalingsforbindelse, mens to tredjedele fortsat vil køre over den eksisterende Kronprins Frederiks Bro.

Men Transportminister Magnus Heunicke (S) oplyser, at Sund & Bælt har foretaget en analyse af brugerfinansieringspotentialet, og ifølge denne analyse vil der i en situation med betaling på den nye forbindelse og gratis passage af den eksisterende Kronprins Frederiks Bro i alt være cirka 29.000 fjordkrydsende bilister i årsdøgntrafik på tidspunktet for åbning af den nye forbindelse.

Måske urealistisk

Af disse 29.000 vil cirka 12.900 bilister benytte den nye forbindelse, og cirka 16.100 bilister benytte den eksisterende bro. Det svarer til cirka 44 procent på den nye forbindelse og cirka 56 procent på den eksisterende bro.

Henning Hyllested stiller dog samtidig spørgsmålstegn ved, om det overhovedet er realistisk, som analysen regner med, at i alt 29.000 biler vil benytte de to forbindelser:

- Anser ministeren et sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt i 2009, for at være realistisk, spørger Henning Hyllested.

Undertrykt efterspørgsel

Ifølge ministeren viser analysen dog, at der i dag er en del ture over Kronprins Frederiks Bro, der ikke bliver gennemført på grund af trængsel/forventning om trængsel, og at der derfor er en "undertrykt efterspørgsel", der vil blive realiseret, når kapacitets-restriktionerne fjernes, og tilgængeligheden øges.

Ministeren tager dog misteltenen i ed med en konstatering:

- Det skal dog bemærkes, at trafikmodelberegninger generelt er behæftet med nogen usikkerhed.

Bureaukratisk knopskydning

Henning Hyllested advarer samtidig om, at administrationen af bropengene kan blive unødvendig dyr - "en bureaukratisk knopskydning og overkill, der vil virke unødvendigt fordyrende".

Han henviser til, at den relativt beskedne opgave, det vil være at opkræve betaling for at passere Roskilde Fjord, involverer såvel Vejdirektoratet, der skal fungere som forretningsfører, som den virksomhed, der vinder opgaven med at etablere, drive og vedligeholde et betalingsanlæg samt inddrive betaling for passage af den faste forbindelse over/under Roskilde Fjord.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Holbøll reducerer unødvendig tomgang
  • Facader i særklasse med Dekton
  • Hvor der er plads til ét ovenlysvindue, bør der ofte være to eller tre...
  • Leca vil være fossilfri i 2026
  • Fibercement er det bæredygtige og brandsikre valg til facaden
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Ny karré: Godt samarbejde giver fællesskab til Østerbro-område
  • C.F. Møller og Scandi Bygs nye boligkoncept: "Gør det muligt at bygge alment inden for rammebeløbet"
  • Unicon og Norrecco finder sammen i "en helt ny værdikæde"
  • Hovedstaden rykker fra de andre storbyer
  • BIM-konference tiltrak deltagere fra hele Danmark - og udlandet
  • Boligsalget stiger over 11 pct. - "ekstraordinært lavt"
  • Ny afdeling: Friis & Moltke vil være førende energiarkitekter
  • ATP Ejendomme og Danica Ejendomme deler ejerskab i Postbyen
  • FRI: Endelig landede en aftale om CO2-lagring
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook