Aarhus: Færre må vente på byggetilladelser
Byggeri | Af Torben Jastram |
For første gang i ti år afgør Aarhus Kommune flere byggesager end kommunen modtager. Til nytår kommer byggesagsafdelingen takket være flere ansatte op i et højere gear, og dermed er den negative udvikling vendt.
Afdelingen behandler nu sagerne i samme takt, som de kommer ind, og rådmanden for Teknik og Miljø, Kristian Würtz, fortæller, at der nu er udsigt til, at Teknik og Miljø begynder at gøre indhug i de sager på byggeområdet, som har ventet længe på en afgørelse.
- Byggesagsbehandlingen har gennem alt for lang tid være udfordret og vi har ikke leveret en tilfredsstillende service. Det har vi taget konsekvensen af. Det glæder mig, at vi nu knækker kurven og kan sætte yderligere tryk på i det kommende år, lyder det fra rådmanden.
Nyt system
I denne måned indføres et nyt digitalt byggeansøgningssystem, så erhvervsliv og borgere på nettet vil kunne følge udviklingen i produktionen af byggesager.
Michael Ancher, formand for Dansk Byggeri Østjylland, ser positivt på, at der nu er udsigt til at mængden af ubehandlede byggesager bliver bragt ned:
- Vi er glade for, at der nu langt om længe tages hånd om problemstillingen. Vi håber selvfølgeligt, at sagsbunkerne skrumper kraftigt i løbet af de kommende måneder, så byen og byens erhvervsliv kan udnytte den stærke udvikling, vi ser i disse år, og ikke bliver stoppet af langsommelig sagsbehandling i kommunen. Vi vil derfor også følge området tæt i de kommende måneder, siger han.
Tre initiativer
Også malermester Søren Dyhr, formand for Aarhus Haandværkerforening, ser fortrøstningsfuldt på fremtiden efter den øgede indsats:
- Effektiviteten på byggesagsområdet har også indflydelse på antallet af arbejdspladser i kommunen. Derfor glæder det mig, at der er lyttet til erhvervslivet, og at vi nu også kan få gang i hjulene på dette område.
For at styrke kvaliteten i behandlingen af byggesager tager Teknik og Miljø tre ekstra initiativer:
Der ansættes flere højt specialiserede medarbejdere, der kan afhjælpe klagesager og sikre sparring til sagsbehandlerne.
Der ansættes flere sagsbehandlere med stor erfaring.
Der bliver indkøbt rådgiverbistand som hjælp til at trimme organisationen.
I forbindelse med den forøgede indsats bliver også priserne for byggesagsbehandlingen reguleret, idet der i medfør af et lovkrav indføres timepriser på byggesagsbehandlingen. Byrådet behandler taksterne i løbet af december.