Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Ikke brug for en ny fjordforbindelse i Randers

Politik | Af Dan Bjerring | 25. nov. 2014 KL. 13:01

Transportminister Magnus Heunicke mener ikke, der er behov for ny forbindelse over randers Fjord. Arkivfoto: Sjællandske Medier/Christian Mikkelsen.
82364_1
  • 82364_1

Transportminister Magnus Heunicke vurderer, at der, trods Randers Kommunes ønsker, ikke er et særskilt behov på statsvejsnettet for en ny fjordforbindelse.

Randers Kommune gennemførte i 2008 en række analyser for en østlig Randers Fjord forbindelse, der skulle kunne brugerfinansieres, ligesom det sker for den kommende bro ved Frederikssund over Roskilde Fjord.

Analysen beskriver flere scenarier med forskellige forudsætninger om takster på Randers Bro og en ny fjordforbindelse. Med en takst på 12 kroner for personbiler og 25 kroner for lastbiler på en ny fjordforbindelse og uden takst på Randers Bro viser analysen, at tilbagebetalingstiden for projektet vil overskride 40 år.

Indskud

Hvis en ny fjordforbindelse skal tilbagebetales på 40 år, vil det ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) - afhængig af renten og anlægsøkonomien - kræve et indskud på 460-820 millioner kroner, hvis strækningen Hadsundvej-Hobrovej og vej- og brovedligeholdelse inkluderes i projektet. Uden anlæg af Hadsundvej-Hobrovej og uden medregning af vej- og brovedligeholdelse vil det nødvendige indskud være på 290-500 millioner kroner.

Tilstrækkelig kapacitet

I forhold til statsvejene i Randers Kommune er det Vejdirektoratets vurdering, at statsvejsnettet med de seneste års tiltag med anlæg af motortrafikvejen mellem rute E45, Sønder Borup, og rute 16/21 ved Assentoft vil være velfungerende og have tilstrækkelig kapacitet til at afvikle trafikken omkring Randers i de kommende år:

- Der vurderes således ikke at være et særskilt behov på statsvejsnettet for en ny fjordforbindelse, oplyser transportministeren.

Ikke sammenlignelige

Ved den kommende fjordforbindelse ved Frederikssund er der gennemført en lignende analyse, der forudsætter en takst på 14 kroner for personbiler og 41 kroner for lastbiler.

Her er forudsat et indskud på cirka 660 millioner kroner for at reducere tilbagebetalingstiden til 40 år:

- Generelt er der en lavere detaljeringsgrad i projektmaterialet for en ny Randers Fjord forbindelse end i projektmaterialet for en ny fjordforbindelse ved Frederikssund. Forudsætningerne for de to analyser vurderes ikke at være direkte sammenlignelige. Det kan i øvrigt oplyses, at Randers Kommune, der har ejerskab til projektet, har iværksat en supplerende analyse med henblik på at billiggøre projektet. Vejdirektoratet bistår kommunen i analysearbejdet, slutter Magnus Heunicke.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Sweco-rapport finder milliard-besparelser i cirkulær brug af råstoffer
  • Efter knapt et år: Aarsleff har solgt sine russiske forretninger
  • Har store planer med Danmark: Ejendomsudvikler starter i Vejle
  • Den første af 40 ladeparker står klar på Fyn
  • VAM kommer med skuffende regnskab
  • Graver 500 meter fjernkølerør ned i Aarhus - midt i påsken
  • Her går strømmen fra Danmarks største havvindmøllepark i land
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Kongeåen: Kæmpe naturprojekt skal dæmme op for klimaforandringer
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook