Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Rapport om Kattegatbro igen i syltekrukken

Politik | Af Dan Bjerring | 24. nov. 2014 KL. 11:34

Heller ikke i dette halvår bliver det til noget med den strategiske analyse af en mulig fast forbindelse over Kattegat, når kapaciteten på Storebælt i fremtiden slipper op. Foto: Colourbox.
82335_1
  • 82335_1

Transportministeren har atter udsat offentliggørelse af analyse, der var ventet færdig i 2012.

Noget tyder på, at enten er regeringen ved at sylte den strategiske analyse af en fast forbindelse over Kattegat, eller også er der opstået ualmindelig mange problemer med udarbejdelsen af analysen, som skulle have været færdig i efteråret 2012.

Senest har transportminister Magnus Heunicke (S) sendt partierne bag forliget om den grønne trafikpolitik et notat, hvoraf det fremgår, at rapporten endnu en gang er forsinket.

Han oplyser, at det har været vanskeligere end forudset at konkludere på baggrund af analysen, og at det "skaber nogle faglige udfordringer i forbindelse med de trafikale analyser af en Kattegatforbindelse".

Ikke fagligt forsvarligt

- De faglige udfordringer betyder, at det i fællesskab med DTU Transport vurderes ikke at være fagligt forsvarligt at gennemføre en afrapportering på den forrige version af Landstrafikmodellen. Kattegatforbindelsen bliver i stedet genberegnet på en opdateret version af modellen, oplyser ministeren, der meddeler, at genberegningerne betyder, at det "desværre ikke længere er realistisk at afrapportere en kvalitetssikret strategisk analyse i 2. halvår 2014":

- Jeg har derfor, for at sikre at fagligheden står mål med analysens vigtighed, besluttet at udskyde afrapporteringen, lyder budskabet.

Relevant syltekrukke

Dagens Byggeri har spurgt Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, om den endnu en gang forsinkede rapport er et godt eksempel på, hvorfor der er malet et billede af en syltekrukke under Folketingets udvalgstavle, og han er ikke i tvivl:

- Man kan godt forestille sig, at den er relevant i denne sammenhæng. Allerede i 2010 erkendte vi, at der er behov for at udarbejde en meget omfattende analyse, der én gang for alle skal fortælle os, om en mulig Kattegatforbindelse er fremtidens løsning for at sikre forbindelsen mellem Øst- og Vestdanmark, når kapaciteten på Storebælt slipper op. Analysen skulle være klar i 2012, men nu har vi så fået et brev om, at den er udsat igen-igen. Det undrer vi os meget over, fordi et af argumenterne er, at den såkaldte Landstrafikmodel ikke er færdig. Men den Landstrafikmodel, der ikke er færdig, kunne man godt bruge sidste år, da man skulle finde på argumenter for Togfonden.dk, siger Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Ikke bekvemt

Kristian Pihl Lorentzen understreger, at det ikke vil være bekvemt for regeringen, hvis analysen viser, at der ikke vil komme til at køre ret mange tog mellem Århus-Odense og København, hvis der etableres en Kattegatforbindelse:

- Så vil togene i stedet køre direkte mellem Århus og København. Det kommer kun til at tage godt en time, og så vil mange af Togfondens milliarder være spildt. Den debat tror jeg ikke, at regeringen er interesseret i på denne side af et folketingsvalg. Men frem for alt vil vi gerne have rapporten på bordet som grundlag for en seriøs debat, om det er muligt at bygge en fast Kattegatforbindelse. Samtidig vil økonomien i en Kattegatforbindelse være en anden, hvis man eksempelvis investerede 20 af Togfondens milliarder i en fast forbindelse over Kattegat, siger Kristian Pihl Lorentzen videre.

Visionært

Han erkender, at der indtil videre mangler substans i debatten om en Kattegatforbindelse, som han kalder visionær:

- Men inden man beslutter sig for et sådant projekt til over 100 milliarder kroner, skal man være på meget sikker grund. Det er selvfølgelig ubekvemt for nogen, hvis der kommer en analyse, som viser, at der ikke er ret meget effekt af Togfonden, hvis der også kommer en fast Kattegatforbindelse, som man ikke mindst håber stærkt på i Århusområdet. En Kattegatforbindelse giver et helt andet perspektiv i sammenhængen mellem Øst- og Vestdanmark, siger Kristian Pihl Lorentzen, der foretrækker en officiel rapport udarbejdet af staten i stedet for de rapporter/partsindlæg om den faste forbindelse, der blandt andet er udarbejdet af Kattegatkomiteen, og som viser, at der er store fordele knyttet til at knytte Danmark stærkere sammen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Konkurser og opløsninger - uge 11
  • Statiker skal få Norconsults konstruktionsafdeling til at vokse
  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Byggeri'23 tager imod - 300 udstillere, konkurrencer og faglige seminarer om bæredygtighed
  • Fiskefest i Aarhus Havn: Udvider stenrev med 2.000 tons sten
  • Han skal stå for Lemvigh-Müllers stålindkøb til byggeriet
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • DI-Økonom: Ny fase for boligmarkedet
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook