Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fast forbindelse over Oslofjorden

Håndværk | Af Niels Johan Juel Jensen | 20. nov. 2014 KL. 15:31

En bro fra Moss til Horten er en af de muligheder, der bringes i spil. Illustration: Sweco.
82299_1
  • 82299_1

Der kommer efter alt at dømme en fast forbindelse over Oslofjorden, men hvor og hvordan er endnu uvist.

Fremover skal det være nemmere at komme fra den ene til den anden side af Oslofjorden. Som det er nu, skal man enten hele vejen op til Oslo, hvor trafikken risikerer at gå i hårdknude, eller også skal man sejle over med færge. Derfor planlægger man nu, at der skal være en fast forbindelse over fjorden.

Der er netop blevet udarbejdet en vurdering af potentialet i en fast forbindelse, som den norske samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kunne præsentere onsdag i denne uge. Vurderingen anbefaler, at man arbejder videre med planerne - og derfor kan planerne nu sendes i offentlig høring.

Der arbejdes med flere løsningsmuligheder - både i forhold til placering samt hvorvidt det skal være en tunnel- eller broforbindelse. Den nyligt offentliggjorte vurdering anbefaler ikke én løsning frem for en anden, da begge løsninger opfylder kravet om at binde byområderne på begge sider af fjorden tættere sammen.

Bro eller tunnel?

Inden den endelige beslutning kan træffes, vil man først vide mere om anlægsomkostninger, teknologiske løsninger, nytte for trafikanter samt hvor udsat den enkelte løsning er.

Én af de løsninger, der arbejdes med, er en broforbindelse mellem Moss på den østlige side af fjorden og Horten på vestsiden. Denne forbindelse vil blive omkring 10-15 kilometer lang. Hvis denne løsning vælges, vil en del af strækningen dog anlægges som tunnel for at skåne følsomme naturområder. Her taler vi om en investering på omkring 35-60 milliarder norske kroner.

Hvis der skal anlægges en tunnel på samme strækning, vil totalomkostningerne blive en del mindre - angiveligt mellem 15 og 25 milliarder, men til gengæld vurderes det, at en bro også åbner op for cyklister og fodgængere.

Dette er blot nogle af de muligheder, der er i spil, ligesom man også skal huske at vurdere hvilke løsninger, der er bedst for miljø og klima.

Ikke desto mindre må man konkludere, at en fast forbindelse over Oslofjorden efter al sansynlighed bliver til noget.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook