Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fuld fokus på Femern

Byggeri | Af Maria Hesselvig Lange | 20. nov. 2014 KL. 10:52

Byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt vækker i stigende grad interesse blandt mindre og mellemstore firmaer, der gerne vil være underleverandører til projektet. Foto: Femern A/S.
82287_1
  • 82287_1

Virksomheder over hele landet står på spring for at komme i betragtning som underleverandører til byggeriet af den faste forbindelse under Femern Bælt.

I takt med at byggeriet nærmer sig, og industrien i Danmark i øjeblikket oplever en afmatning, er interessen for Femernprojektet stigende.

Det mærker man hos DI, hvor det er gået stærkt, siden man i sidste måned gik i luften med et netværk for potentielle underleverandører til projektet. Omkring 60 mindre og mellemstore virksomheder fordelt over hele landet har allerede meldt sig til netværket. Det fortæller Femern A/S.

- Der er stor interesse for at komme i betragtning som underleverandør på Femernprojektet. Det mærker vi blandt andet via netværket for underleverandører blandt vores medlemsvirksomheder, som vi har stor succes med, siger chefkonsulent Christian Eskelund-Hansen hos Fremstillingsindustrien, en del af DI, som står bag netværket.

Forleden deltog omkring 50 virksomheder i det andet netværksmøde, og de næste møder er allerede planlagt.

- Virksomhederne har brug for konkret at vide noget om projektet. Både hvilke ydelser, der bliver brug for, og ikke mindst hvordan de kommer i kontakt med de rette folk hos de store entreprenører og konsortier, der er inde og byde på projektet. Og det efterkommer vi ved blandt andet at invitere relevante nøglepersoner til netværksmøderne, siger Christian Eskelund-Hansen.

Også hos Femern A/S mærker man stigende interesse for tunnelprojektet.

- Vi får mange henvendelser fra interesserede virksomheder, konstaterer kommunikationsdirektør Ajs Dam hos Femern A/S, der er den statsejede bygherre på tunnelen.

Guide til ordrer i milliardklassen

To store kontrakter er på vej i udbud i øjeblikket. Det er alle de elektriske og mekaniske installationer til tunnelen samt den transformerstation, der skal levere strøm til driften af både tunnelen og togene, der skal køre gennem den. Altså tunnelens indmad fra nøddøre, vandpumper og rør til elkabler, trafikovervågningssystemer og strømmen til det hele. Det er ordrer for flere milliarder kroner, som ventes underskrevet i 2016.

Som bygherre med en række meget store kontrakter i udbud, må Femern A/S af konkurrencehensyn ikke formidle kontakt mellem de bydende konsortier og interesserede underleverandører.

Derfor har Femern A/S nu lavet en stor guide til underleverandører på de to kontraktområder. Her er der information om de produkter og ydelser, de bydende konsortier ventes at få brug for fra underleverandører, samt om hvordan relevante personer hos de store entreprenører lettest kontaktes.

Prissatte bud på vej

I december får Femern A/S desuden første prissatte bud ind fra de ni internationale konsortier, der byder på de helt store kontrakter på selve tunnelbyggeriet, som blev udbudt sidste år og er delt op i fire opgaver: Anlæg af den nordlige tunneldel, den sydlige tunneldel, tunnelportaler og ramper samt uddybning af havbund og landopfyldning. Femern A/S har tidligere lavet en vejledning til potentielle underleverandører på disse kontrakter, som især omhandler jord- og betonarbejder samt udgravning.

Så der er masser af aktivitet, og derfor bør interesserede underleverandører holde sig til nu, mener teknisk direktør Steen Lykke hos Femern A/S.

- Jo før virksomheder, der er interesseret i at levere til projektet, får forberedt sig og gjort sig synlige, desto større er deres chancer for at være med og få en bid af kagen, siger han.

Byggeriet af den 18 kilometer lange tunnel mellem Lolland og Fehmarn på tysk side skal efter planen gå i gang, når en anlægslov er vedtaget næste år, og de tyske myndighedsgodkendelser er på plads. Opførelsen af tunnelen kommer til at koste over 40 milliarder kroner (i 2008-priser) og bliver danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Den færdige tunnel bliver brugerbetalt.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Lignende artikler

  • Nu skal verdens længste sænketunnel støbes - 18 km og 5 mio. tons tunnelelementer
  • Lolland lokker: Tysk projektudvikler sparker gang i 50.000 kvm. stort erhvervs-hub
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Slut med kontanthjælp: Femern-tunnel genererer jobs på stribe på Lolland
  • 78 håndværkere ville normalt være alvorligt skadet - men der er 0
Se flere

Sponserede artikler

  • Søger du en ultraresistent, bæredygtig facadebeklædning?
  • Brandgodkendt, holdbar og fremtidssikret bolig med Thermomur
  • Succes-armaturer flytter til køkkenet
  • GROHE hjælper med livscyklusvurderingerne
  • Først i Danmark: Belægningssten sparer over 50 procent CO2
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Byggefakta opkøber TBCs aktieandel i Grow Your Business
  • LM Byg når ny milepæl på Mary Elizabeths Hospital
  • Tre teams finaleklar: De skal redde Vikingeskibsmuseet fra bølgerne
  • Jönsson med rekordår: Forventer samme niveau for 2023
  • Boligselskab starter transformationen af unikke Sankt Hans-bygninger
  • Urban Partners runder 1 milliard: Har udsigt til vækst og øget indtjening
  • Rambøll: Vi har behov for mere lean processer for at reducere konfliktniveauet
  • Vinder-holdet fundet: Vandkunsten og SLA skal over de næste mange år udvikle Odense indre havn
  • Første investor køber sig ind i fjordby - nu mangler bare lokalplanen
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook