Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Skibene skal sejle under fjeldet

Byggeri | Af Niels Johan Juel Jensen | 18. nov. 2014 KL. 12:59

Hvis alt går efter planen, kan byggeriet af verdens første skibstunnel begynde i 2018. Illustration: Kystverket/Appex.
82240_1
Højden på tunnellen bliver omkring 37 meter, dybden 12 meter, og bredden planlægges til at blive 26,5 meter. Illustration: Appex/Kystverket.
82240_2
  • 82240_1
  • 82240_2

Norge planlægger verdens første skibstunnel for at undgå vejrhård strækning.

De har gjort det igen, de nordmænd. Når man vil frem i Norge, står man ikke tilbage for nogen - eller noget. Og især ikke, når det gælder deres egne fjelde. Normalt er det trafikken til lands, der giver anledning til store og fascinerende anlægsprojekter hos vores naboer i nord - men nu vil man også gøre livet nemmere for skibstrafikken.

Helt præcis drejer det sig om en stækning uden om Stad-halvøen, der ligger cirka 200 kilometer stik nord for Bergen, som man i efterhånden mange år har haft et ønske om at kunne sløjfe. Der er nemlig ingen øer eller holmer, der kan afbøde bølgernes rasen - og går man stik vest, er næste stop Færøerne. Det er derfor et problematisk punkt at skulle passere med tungtlastede fragtskibe - og faktisk har man målt bølger så høje som 33 meter på strækningen. En vejrstation yderst på halvøen registrerer mellem 45 og 106 dage om året med storm, mens der er stiv kuling eller mere i 220 til 240 dage om året.

Så kan man jo sige, at nordmændene istedet bare kan transportere over land, men her viser regnestykket, at blot et enkelt containerskib kan erstatte 150 lastbiler - og vejnette i Norge er ikke altid af bedste karrakter.

Verdens første

Derfor har normændene fået den geniale ide, at de da bare skal sejle inden om. Det kræver imidlertid, at der anlægges en skibstunnel igennem den inderste del af halvøen.

Før i tiden, da dimensionerne på bådene var en hel del mindre end nutidens standarder, benyttede man selv samme strækning til at trække fartøjerne over land. Det vidner også om, at det rent længdemæssigt måske ikke ligefrem er et anlægsprojekt, der giver anledning til den helt store måben. Sølle 1,7 kilometer lang bliver tunnellen - såfremt planerne gennemføres. Det bliver dog ikke en opgave, man bare kan sætte traditionelle tunnelboremaskiner til at klare. Højden skal nemlig være omkring 37 meter, dybden bliver 12 meter, og bredden planlægges til at blive 26,5 meter.

Det fremhæves, at skibstunnellen bliver verdens første af sin slags, og at den kommer til at kunne rumme fartøjer i overkanten af 16.000 tons.

Hidtil har der været en del diskussioner om, hvorvidt projektet bliver tilstrækkeligt rentabelt. Anlægstiden anslås til omkring fire-fem år, og den prissættes til 1,6 milliarder norske kroner. Nogle analyser viser, at lønsomheden ikke er tilstrækkelig, mens andre siger det modsatte. I oktober øremærkede den norske regering imidlertid 20 millioner norske kroner til planlægningen af tunnellen, hvilket vidner om, at den politiske opbakning er ved at være der.

Projektet har efterhånden været 25 år undervejs, og nu håber man, at det kan skydes i gang i 2018.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook