Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Husk indeklimaet når skoler renoveres

Kommentar | Af adm. direktør Henrik Garver, FRI | 4. nov. 2014 KL. 08:33

Adm. direktør Henrik Garver, FRI. Pressefoto.
81940_1
  • 81940_1

En ny rapport fra DTU viser, at luften i mere end halvdelen af de danske klasselokaler er så dårlig, at det går udover elevernes koncentration.

I 60 procent af klasserne er der målt værdier for indeklimaet, som ligger over grænsen for CO2-koncentration. Da den samme undersøgelse blev gennemført i 2009, lå 56 procent af klasselokalerne over grænsen.

Siden 2009 har kommunerne investeret 18 milliarder kr. i at renovere skoler og bygge nye bygninger.

Mangler prioritering

I Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI, finder vi det meget bekymrende, at de milliardstore investeringer, som især kommunerne har foretaget, ikke har haft nogen effekt.

Når indeklimaet på landets skoler ikke er forbedret på trods af, at der er brugt milliarder af kroner på at bygge nye eller renovere, er der meget der tyder på, at kommunerne ikke prioriterer indeklima tilstrækkeligt højt. Det er dybt problematisk især nu, hvor den ny folkeskolereform der lægger op til styrket læring, mere motion og bedre trivsel for eleverne generelt, faktisk sætter den rigtige retning for en moderne Folkeskole.

Husk indeklima

Mange af de gode hensigter kan blive tabt, hvis rammerne ikke er de rigtige. Hvad dårligt indeklima koster i tabt indlæring hos landets børn og unge kan man ikke sætte økonomi på, men i et samfund, hvor vi skal leve af vores viden er det en dårlig investering ikke at have et godt og sundt indeklima, der fremmer indlæring.

Vi opfordrer kommunerne til at indtænke indeklima, herunder ventilation, både ved nybyggeri, og når skoler skal renoveres.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook