Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

EnergiMidt afviser urent trav

Politik | Af Dan Bjerring | 16. okt. 2014 KL. 15:37

EnergiMidt afviser at være på gale veje med den indgåede aftale mellem energiselskabet, Skive Kommune og lokale håndværkere. Foto: Colourbox.
81643_1
  • 81643_1

Privat kunderådgivning er ifølge EnergiMidt ikke i fokus i Energihandlingsplanen, fordi "det er suverænt den dyreste form for besparelser".

EnergiMidt afviser over for Dagens Byggeri at være på gale veje med den indgåede aftale mellem energiselskabet, Skive Kommune og lokale håndværkere:

- Projektet handler om at få private boliger i Skive i gang med at lave energibesparelser. En af de ting, der gør projektet interessant for borgerne, er, at det er gratis at få besøg af en energikonsulent på ingeniørniveau, som kan rådgive uvildigt på både varmeanlæg og klimaskærm. En vigtig del af konceptet er, at borgeren ikke skal betale for at få besøg af en energikonsulent, og dette skal derfor finansieres på en anden måde. EnergiMidt opstarter processen og tilbyder borgeren at få to tilbud på samme opgave. Energikonsulenten sikrer, at det sker ved at have aftaler med lokale håndværkere - både for at sikre, at det er så nemt som muligt for borgeren at komme i gang og for at fremme brugen af lokale håndværkere, da det er i Skive Kommunes interesse at sikre arbejdspladser i kommunen, siger forretningschef i EnergiMidt på energiområdet Jørgen Due Thomsen.

Projektets succesrate

Ifølge EnergiMidt er projektet med til at sikre, at der reelt sker noget i boligsektoren, hvor 40 procent af det samlede energiforbrug anvendes, og "det er svært at få borgerne i gang med at foretage energibesparende renoveringer af deres bolig":

- Projektets forventede succesrate er, at 20 procent tager imod tilbuddet om et energitjek, og 50 procent investerer 74.000 kroner i energiforbedringer. Det er ikke meningen, at håndværkeren skal lægge EnergiMidts honorar oven i tilbuddet til kunden. EnergiMidt gør forarbejdet for håndværkeren og skaffer ham et salgslead, hvilket frigiver hans tid til at udføre andre opgaver. Han vil i princippet tage sig betalt for et stykke arbejde, han reelt ikke udfører, hvis han sender regningen videre til kunden. Uden aftalen med EnergiMidt skal han selv være opsøgende eller afvente, at kunderne henvender sig, og han skal gøre et stykke forarbejde hos kunden, der gør ham i stand til at afgive et tilbud, siger Jørgen Due Thomsen videre.

Regningen deles

Han understreger, at EnergiMidts koncept går ud på, at indsamle viden til håndværkeren og formidle kontakten til kunden:

- Regningen bliver delt mellem os og kunden. Håndværkeren har teoretisk set samme omsætning på den enkelte kunde men væsentlig flere opgaver i ordrebogen. Kontrakten, Dagens Byggeri henviser til i en tidligere artikel, er et tidligt udkast, der er sendt som forhandlingsoplæg til én tømrermester, som først var meget interesseret og efterfølgende ændrede mening uden at ønske at forhandle yderligere. De andre håndværkere vi har været i dialog med, kan fint se deres forretningsmuligheder i vores set-up. Vi har indgået samarbejdsaftaler med flere lokale tømrerfirmaer og er i øvrigt i dialog med Dansk Byggeri, da denne form for projekt endnu er nyt for os, siger Jørgen Due Thomsen.

Dyreste besparelser

Han noterer også, at med hensyn til energihandlingsplanen, er det et område, som bliver benchmarked. Det betyder, at privat kunderådgivning ikke er i fokus, da det er suverænt den dyreste form for besparelser:

- Derfor arbejdes der generelt med at finde nye forretningsmodeller for netop denne sektor. Nøjagtig det samme ser vi fra eksempelvis HusetsEnergi (Scanenergi), som finansieres via kommunerne. Der står ingen steder i vores kontrakter, at kunden skal aflevere sin besparelse til os eller håndværkeren. Det står kunden frit for at sælge sin besparelser, hvor han vil. EnergiMidt agerer som enhver anden rådgivende ingeniørvirksomhed på kommercielle vilkår, slutter Jørgen Due Thomsen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook