Niras øger kapacitet i afrikansk oliehavn markant
Byggeri | Af Torben Jastram |
Ingeniøren er rådgiver på en olieterminal i den kenyanske havneby Mombasa, der erstatter en 50 år gamle terminal. Dermed firedobles kapaciteten.
Niras har vundet opgaven med at projektere en ny olieterminal i den kenyanske havneby Mombasa. Terminalen skal erstatte den cirka 50 år gamle oliehavn, hvor betonen er ved at smuldre væk.
Den smuldrende terminal har i dag kun én kaj, der kan betjene ét tankskib på op til 110.000 ton dødvægt. Den nye terminal kan klare helt op til fire skibe på op til 135.000 tons dødvægt, det samtidig kan laste og losse olie.
- Armene var højt i vejret, da vi modtog kontrakten på at projektere terminalen, siger forretningschef for havne i Niras, Jesper Harder.
Ud over projekteringen skal NIRAS også stå for udbudsmaterialet for havnebyggerierne og de mange elektriske og mekaniske installationer som rørledninger og lastearme. Når entreprenøren er valgt, skal NIRAS også hjælpe med tilsyn i hele byggeperioden.
Cypriotiske erfaringer
Terminalen i Mombasa kommer til at nyde godt af friske erfaringer fra en lignende terminal i Vasiliko på Cypern, som Niras netop har afsluttet arbejdet på.
- Projektet i Kenya kommer med perfekt timing. Det er oplagt at høste og udnytte erfaringerne fra Vasiliko i Mombasa, siger Jesper Harder.
Han ser et stort potentiale i specielt afrikanske olieterminaler. Og med Vasiliko og Mombasa på referencelisten, mener han, at Niras er godt rustet til at tage sin del af kagen.
- Havneinfrastrukturen er både mangelfuld og i kraftig forfald. Og økonomien i landene kan kun vokse, hvis de har adgang til at eksportere deres varer, siger Jesper Harder.