Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

EU-dom kan forsinke ny Roskilde Fjord forbindelse

Politik | Af Dan Bjerring | 8. okt. 2014 KL. 13:54

Transportministeriet skal i gang med nye vurderinger af linieføringen for den nye faste forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund. Foto: Colourbox.
81510_1
  • 81510_1

Transportministeriet tvinges til en ny vurdering af, om den valgte linieføring er "den mindst skadelige" for et Natura-2000 område.

Transportministeriet skal i gang med nye vurderinger af linieføringen for den nye faste forbindelse over Roskilde Fjord ved Frederikssund. Det fremgår ellers af lovforslaget, at den kommende forbindelse etableres syd om Frederikssund og føres over Roskilde Fjord på en højbro. Men den løsning vil påvirke et udpeget "Natura 2000"-område, og dermed er projektet omfattet af EU-habitatdirektivet.

Problemerne er opstået, fordi der for nylig er afsagt en dom ved EU-domstolen, der har betydning for vurderingen af anlægsprojekter i forhold til Natura 2000-områder og dermed konkret betydning for projektet om en ny fjordforbindelse.

Fravigelsesprocedure

Dommen betyder ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) kort fortalt, at projektet skal leve op til direktivets såkaldte "fravigelsesprocedure" og dermed opfylde en række betingelser, der ikke var forudsat i den oprindelige VVM-redegørelse.

Betingelserne er blandt andet, at projektet skal varetage "bydende nødvendige hensyn til væsentlige samfundsinteresser", foruden at det skal godtgøres, at projektet er det mindst skadelige alternativ for Natura 2000-området i forhold til alternative linjeføringer.

Det er Transportministeriets vurdering, at projektet netop varetager bydende hensyn, da den eksisterende forbindelse over Roskilde Fjord ikke er tilstrækkelig til at håndtere hverken nutidens eller navnlig fremtidens trafik.

Ændret retspraksis

Men i lyset af, at retspraksis og dermed også Naturstyrelsens praksis for nylig er ændret, har Transportministeriet igangsat en supplerende vurdering af de alternative linjeføringer, der blev undersøgt i forbindelse med VVM-redegørelsen for projektet.

Det skal blandt andet vurderes, om den valgte linieføring er "den mindst skadelige" for Natura 2000-området - også i lyset af den skærpede vurdering efter direktivet.

Den supplerende vurdering forventes afsluttet ultimo oktober 2014, og vurderingen vil derefter blive afleveret til Folketinget i forbindelse med behandlingen af lovforslaget.

- Projektet er meget følsomt over for forsinkelser på grund af den anlægstekniske kompleksitet. Således vil selv mindre forsinkelser i lovgivningsprocessen i sidste ende medføre forholdsmæssigt større forsinkelser for hele projektet, oplyser transportministeren.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Vindues-gigant hårdt ramt: Resultat falder 3,4 mia. kroner fra sidste år
  • Danskerne gik tomhændede hjem fra Mipim. Og så alligevel ikke...
  • To Henning Larsen-folk skal styrke Norrøns tværfaglighed
  • Tjekliste: Sådan bygger vi, så bygningen nemt kan skilles ad
  • Ny beton-direktør skal drive Spæncom i en grønnere retning
  • Halvsolgt og med højrøde tal satser Scandi Byg benhårdt på en turnaround
  • Stramt finanslovsforslag får ris og ros fra byggeriet
  • Byggeri'23: Leverandør vinder ny pris for genanvendelse af facader
  • Populær Aarhus-bydel: 2 salg af over 100 lejligheder på 3 uger
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook