Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Metroprojekt burde være uddannelsesmaskine

Erhverv | Af Dan Bjerring | 1. okt. 2014 KL. 15:37

Mattias Tesfaye er socialdemokratisk folketingskandidat og fagligt aktiv murer.
81383_1
  • 81383_1

En så stor offentlig anlægsinvestering burde skabe gang i økonomien i Danmark og ikke i Portugal eller Polen, mener socialdemokratisk folketingskandidat med rødder i byggebranchen.

Den socialdemokratiske folketingskandidat, Mattias Tesfaye - også er kendt som en slagfærdig fagligt aktiv murer, som ikke mindst har kastet sig ind i kampen mod social dumping - har på egen hånd forsøgt at kontrollere en række af de indkvarteringer, som arbejdskraften ved metrocityringprojektet lever under.

Han er som helhed ganske tilfreds med, at Metroselskabet nu selv har strammet grebet om underentreprenørernes indkvarteringer.

- Jeg har efter at have læst Metroselskabets rapport fundet ud af, at de steder, jeg besøgte, hører til de mest grelle, men at forholdene, hvor metroarbejderne er indkvarteret, heldigvis er ok, siger Mattias Tesfaye til Dagens Byggeri.

For mange pendlere

Han erkender, at man ikke kan bygge en metro alene med dansk arbejdskraft men når 1170 metroarbejdere i øjeblikket er indkvarteret, mener han, at "det er for mange":

- Der er for få lokale på projektet og for mange midlertidige pendlere. Det er ærgerligt, fordi en så stor offentlig anlægsinvestering burde skabe gang i økonomien i Danmark og ikke i Portugal eller Polen. Flere bød på projektet, men det konsortium der vandt opgaven med metrocityringen, var flere hundrede millioner billigere end det næstbilligste tilbud. De kan gøre det billigere, fordi de hyrer vikarbureauer til at levere arbejdskraften til minimallønninger. Desværre har vi også set alt for mange eksempler på folk, der arbejder under minimallønningerne, forklarer Mattias Tesfaye.

På grænsen

Han mener også, at "CMT balancerer hele tiden på grænsen for det acceptable på arbejdsmiljøområdet" og siger videre:

- Det gælder også indkvartering, og på det uddannelsesmæssige område tager de stort set ikke noget ansvar. Omkring 1000 mand er i øjeblikket beskæftiget med jord- og betonarbejde, men der er kun to lærlinge. Havde det været MT Højgaard eller et andet stort dansk selskab, havde det set helt anderledes ud på alle områder. Der mangler faglærte struktører i hovedstadsområdet, og så har vi en gigantisk byggeplads, der burde være en "uddannelsesmaskine", men der sker ikke noget. Et prestigeprojekt som metrocityringen har indtil videre været en perlerække af sager hos Arbejdstilsynet, SKAT og fagbevægelsen, slutter Mattias Tesfaye.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • LUA - Fleksibel komplet badeværelseskollektion med æstestik og funktionel merværdi
  • Jens skulle bruge byggematerialer, han selv kunne bære
  • Nyt badeværelse sparer vand med Mars-teknologi
  • Nyt på markedet: Mere sikre og effektive byggepladser
  • Ny sort tagrende til moderne byggeri
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Taasinge Elementer lukker sin fabrik i Hampen
  • Første nogensinde - privat byggeri opnår DGNB Diamant
  • Rejsegilde ved Silkeborgsøerne - lejeboliger bliver klar før tid
  • Tre nye seniorbofællesskaber er kun begyndelsen
  • Store aktører i samarbejde om at nedbringe CO2-aftrykket for betonbyggeri
  • Hun skal sikre Aalborg 'den grønne førertrøje'
  • Danmark bygger - i Syddanmark
  • Psykiatrisygehus går i gang - bedre behandling venter
  • Bygningsstyrelsen vælger Bauherr og Exigo
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook