Dagens Byggeri
https://www.dagensbyggeri.dk/
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
https://www.dagensbyggeri.dk/
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Tyske Femern-bølger går højt

Politik | Af Ricarda Essrich, Tyskland | 30. sep. 2014 KL. 09:10

Puttgarten i fugleperspektiv. En enkeltsporet bane og en almindelig landevej skal tage imod den firesporede motorvejstrafik og togtrafikken. Det giver tyskerne hovedbrud, for der er massive protester mod nyanlæg af motorvej og bane. Foto: Jan Kofoed Winther.
81339_1
  • 81339_1

Miljøfolk protesterer mod forbindelsen, og på politisk plan undlod man i første omgang at få de store anlæg med i den nationale trafikplan. Trafikministeren i Schleswig-Holstein ønsker maksimal transparens i projektet, så der er lagt op til debat i vores naboland. Partiet Die Grünen kalder projektet en miljømæssig massegrav.

Efter planen skal den 18 km lange sænketunnel, der gør det muligt at komme tørskoet over Femern Bælt, være færdig i 2022. Tyskerne ved godt, at vi i Danmark ikke har tænkt os at lægge dette 5,5 mia. euro dyre og ambitiøse projekt i graven. Vi er kendt for vores evner med hensyn til enorme infrastrukturforbindelser. Det viste vi med både Storebælts- og Øresundsbroen.

Alligevel sidder der en lille håndfuld tyske modstandere og håber, at den danske regering foretager en U-vending og alligevel ikke giver grønt lys for byggeriet. Men det skal de nu nok ikke regne med.

Beslutninger ikke på plads

For Tyskland kan projektet gå hen og udvikle sig til en kold afvaskning. Tyskland, den største nationaløkonomi i Europa, er endda kun ansvarlig for at få forbindelsen i land på den tyske side. Men der er ikke engang truffet beslutning om, hvordan denne forbindelse skal se ud. Den eksisterende bro, der forbinder øen Femern med Tyskland, er ikke stor nok. En vejbane i hver retning og kun ét skinnespor ender med at være en flaskehals, som ikke kan rumme den trafik, man forventer, vil komme. Men om broen skal erstattes, og en ny bro eller en tunnel skal projekteres ? ja det er ikke besluttet.

- Der er ikke truffet nogen beslutninger om det, forklarer trafikministeren for Schleswig-Holstein, socialdemokraten Reinhard Meyer.

I Forbundsregeringen er man dog i mellemtiden blevet klar over, at der her er et problem. I løbet af otte år skal der være projekteret og bygget. Ikke lang tid til et så omfattende projekt.

Økonomien på tværs

Grunden til forsinkelsen skal blandt andet findes i den del af forbundsforvaltningen, der står for finansiering.

- Hele projektet skulle gerne holde sig under en mia. euro, men en bro koster mere. Ergo har man fjernet broen fra projektet, velvidende at den firesporede vej fra nord skal forbindes med en tosporet bro i syd - og to skinner møder en enkelt, fortæller Reinhard Meyer.

Man går nu ud fra, at udgifterne til byggeriet beløber sig til 1,6 mia. euro.

Delstaten Schleswig-Holstein fik heller ikke lige briefet projektet af med den nationale trafikplan. Projektet kom ganske enkelt ikke med i første hug. Den nationale trafikplan er nu vedtaget, og trafikministeren har atter en gang understreget vigtigheden af projektet.

Miljøfolk: En fejlinvestering

Reinhard Meyer ønsker at gå den "dänischen Weg" - den danske vej eller model, med maksimal transparens, maksimal borgerinddragelse og en helt anden finansieringsmodel. Men die Grünen, Tysklands grønne parti, ser en "miljøfjendtlig massegrav" og en "ekstrem fejlinvestering", med overskuelige fordele men fatale konsekvenser for turismen og naturen på Femern. Partiet har adviseret, at de agter at klage, hvis projektet besluttes via det forvaltningsmæssige system alene.

Tyskland har i statstraktaten med Danmark forpligtet sig til at bygge en forbindelse til Femern Bælt-forbindelsen. Nu drejer det sig derfor om at indhente den tabte tid - og finde løsninger.

I maj blev offentligheden præsenteret for planerne, og de forskellige muligheder for at skabe forbindelse på skinnelegemet og den bedst egnede sporføring blev besluttet. Den tyske jernbane - Bahn AG - har forstået afgangsfløjten og vælger at anlægge en tosporet elektrisk banestrækning.

Se også artiklen i Dagens Byggeri fra i går, hvor transportminister Magnus Heunicke forklarer om dialogen mellem landene.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Hillerød Kommune udbyder storparcel til opførelse af ca. 71 boliger
  • Gp-link: Trafikværn og støjskærm som beskytter medarbejdere og beskytter mod støj fra byggepladsen
  • Kingspan rykker nærmere sine mål for klodens helbred
  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Landinspektør udvider i Vestdanmark - går efter 15 medarbejdere
  • På vej: NCC vil bygge parkeringshuse i træ
  • Skou Gruppen vinder svømmehal-sag i Roskilde: "Ærgerligt, når bygherren og rådgivere ikke vil lytte"
  • Tidligere Cowi-boss i spidsen for grøn og nytænkende flok
  • Arkil-koncernen overgår målsætning - nærmer sig 4 milliarder
  • Transparens: Platform letter arbejdet med bygninger i drift
  • Indgår aftale om 40.000 m2 medietech-by i Odense
  • Niras vækster 10 pct. i både top og bund
  • Dansk Beton vil bruge mindre beton: Konstruktioner skal designes anderledes
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook