Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Infrastrukturprojekter skal gennem evaluering

Politik | Af Dan Bjerring | 23. sep. 2014 KL. 08:49

Magnus Heunicke mener, at de nuværende beslutningsgrundlag allerede i dag bygger på mange års praktisk erfaring. Foto: Sjællandske Medier/Christian Mikkelsen.
81235_1
  • 81235_1

Systematisk evaluering af effekterne af gennemførte anlægsprojekter kan hjælpe politikerne med at træffe fremtidige beslutninger.

Bør der indgå en mere systematisk evaluering af effekterne af gennemførte anlægsprojekter med henblik på vurdering af projektets trafikale virkninger, effekter på den regionale/lokale vækst og jobskabelse samt andre relevante virkninger sammenholdt med det oprindelige beslutningsgrundlag?

Spørgsmålet stiler Kristian Pihl Lorentzen (V) til transportminister Magnus Heunicke (S), der er enig i, at "en systematisk evaluering af effekterne af gennemførte anlægsprojekter kan hjælpe politikerne med at træffe fremtidige beslutninger".

Ministeren understreger vigtigheden af at opretholde den rigtige balance mellem at blive klogere på effekterne af gennemførte projekter og fortsat levere gennemarbejdede beslutningsgrundlag.

Praktisk erfaring

Han understreger også, at de nuværende beslutningsgrundlag allerede i dag bygger på mange års praktisk erfaring i styrelserne, ligesom man løbende inddrager de forskningsmæssige resultater hos blandt andre DTU Transport i de konkrete analyser:

- Jeg mener, at indførelsen af konkret evaluering af gennemførte anlægsprojekter kan være relevant, når der er tale om projekter af en vis størrelse, som har væsentlige trafikale og samfundsøkonomiske effekter, siger transportministeren, med henvisning til den netop offentliggjorte samfundsøkonomiske analyse af Storebæltsforbindelsen:

- Når muligheden byder sig i forbindelse med relevante anlægsprojekter, vil jeg fremover lade det indgå i mine overvejelser, hvorvidt det vil være relevant at foretage lignende evalueringer, forklarer Magnus Heunicke.

Dynamiske effekter

I øvrigt foregår der et løbende arbejde for at videreudvikle den samfundsøkonomiske analyse af projekterne på Transportministeriets område, så det bedst muligt afspejler de samfundsøkonomiske effekter - herunder at inddrage dynamiske effekter på arbejdsmarkedet og virksomhedernes produktivitet. Samtidig indgår eksempelvis sparede transportomkostninger for virksomheder i tid og penge og dermed også direkte produktivitetsgevinster for virksomhederne.

- Selvom jeg er enig i, at forbedringer af transportsystemet giver dynamiske effekter gennem eksempelvis øget produktivitet for samfundet, så er den isolerede kvantitative effekt ikke forskningsmæssigt velunderbygget. Derfor vil en inddragelse af sådanne effekter på nuværende tidspunkt svække troværdigheden omkring de samfundsøkonomiske analyser, oplyser transportministeren.

Han understreger, at den samfundsøkonomiske analyse allerede i dag medregner hovedparten af de samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook