Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Femern: DR-program har forkert præmis

Erhverv | Af Torben Jastram | 22. sep. 2014 KL. 15:05

Illustration: Femern A/S.
81233_1
  • 81233_1

Ifølge Femern A/S selv bliver Femern-projektet det hidtil bedst forberedte og veldokumenterede infrastrukturprojekt i Danmarkshistorien.

P1-programmet Apropos annoncerer mandag et indslag om transport og Femern forbindelsen. I oplægget til udsendelsen hævder Apropos, at Femern-projektet bliver dyrere end forventet og trafikgrundlaget mindre. Det har affødt en kommentar fra Femern A/S:

"Redaktionen synes forudindtaget, når de påstår, at infrastrukturprojektet "vanen tro" bliver dyrere end oprindeligt antaget," fastslår Femern A/S i pressekommentaren.

Konsortiet mener, at det er et faktum at Femern-forbindelsen er det mest velforberedte og veldokumenterede infrastrukturprojekt i Danmarkshistorien.

Den endelige pris på Femern-forbindelsen foreligger ikke på nuværende tidspunkt, men når anlægsloven til Femern-projektet om kort tid lægges frem, vil det ske på et historisk veldokumenteret grundlag.

Femern A/S vil om kort tid fremlægge opdaterede trafikprognoser, finansielle analyser og følsomhedsberegninger. Tallene bliver dermed helt opdaterede og aktuelle, når beslutningen træffes.

"Vi kan godt afsløre, at det allerede nu er tydeligt, at projektets økonomi er sund, og at Femern-forbindelsen er en rentabel forretning, der ikke kommer til at belaste skatteyderne," hedder det videre i kommentaren.

Forsigtighed i beregning

Femern slår samtidig fast, at man også har anvendt en forsigtig tilgang til realrente, anlægsudgifter og EU-støtte.

"Eksempelvis har vi hidtil baseret vores beregninger på en realrente på 3,5 procent. Det er betydeligt højere end de realrenter, der er realiseret på forbindelserne over Storebælt og Øresund og meget højere end den nuværende realrente. Aktuelt skønnes Femerns realrente at være under én procent, hvis man i dag skulle optage alle lån. Et andet eksempel er, at vi i vores økonomiske analyse forudsætter en EU-støtte på 10 procent af anlægsudgifterne. Men både den politiske opbakning fra EU og den konkrete udbetalte støtte til dato indikerer, at det tal efter alt at dømme er sat for lavt. Femern-projektet er derfor grundlæggende kernesundt."

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Storentreprenør: Værsgo medarbejdere, I har fortjent det!
  • NCC pakker nordsjællandsk hospital ind i træ
  • 13 kommuner vil slække på reglerne for byggesager
  • Herning snupper to nye struktøruddannelser
  • Kommune får Realdania-støtte til et bedre indeklima
  • Klimaklar limproducent arbejder sig grønnere
  • Nyt midtjysk medlem i Bravida-familien
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook