Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Fremtidsforsker: Brotakster gør Fyn til jysk udkantsområde

Politik | Af Dan Bjerring | 22. sep. 2014 KL. 12:43

Det ville samfundsøkonomisk være en god forretning at gøre det gratis at køre over Storebælt og Øresund, mener fremtidsforsker Uffe Palludan. Foto: Colourbox.
81228_1
  • 81228_1

Det ville samfundsøkonomisk være en god forretning at gøre det gratis at køre over Storebælt og Øresund.

Fremtidsforskeren Uffe Palludan, der er specialist i transportpolitik, har i en årrække argumenteret for, at det bør være gratis at benytte de store broforbindelser - både på Storebælt og Øresund. Det vil samfundsøkonomisk være en god forretning:

Problemet er, at der er en masse interesser i at bygge infrastruktur, men de interesser har ikke noget at gøre med de interesser, samfundet har i at skabe en ny geografi, der gør det muligt for dansk økonomi at udvikle sig. Når der bygges en bro, er formålet, at det skal understøtte væksten i samfundet. Der skal skabes erhvervsmæssig "brobygning". Lægges der en afgift på at benytte broen, skabes der mindre "brobygning", siger Uffe Palludan til Dagens Byggeri.

Barrierer fjernet

Han henviser til, at en lang række af de barrierer, som færgerne skabte på Storebælt, blev fjernet med broforbindelsen, men der er stadig en stor barriere i form af brotaksterne:

- Den politiske debat i Danmark om infrastruktur har i mange år ikke handlet om, hvad man vil opnå samfundsmæssigt, men om at skabe infrastrukturen. Derfor er Odense i dag mere knyttet til Trekantsområdet end til Vestsjælland, og derfor er man i gang med at udbygge motorvejen vest for Odense til seks spor. Det er der, trafikken er. Det rammer både de sociale og kulturelle relationer mellem Fyn og Sjælland. Derfor er Fyn ikke Danmarks centrum, men et jysk udkantsområde, der siger, at Storebæltsforbindelsen allerede i dag er endt som en politisk økonomisk malkeko.

Mister enorm velfærd

Ifølge Uffe Palludan er situationen alvorlig, fordi både Øresundsforbindelsen og Storebæltsforbindelsen kan skabe økonomisk vækst og integration mellem Øst- og Vestdanmark og mellem Sjælland og Skåne:

- Det ville skabe enorm velfærd for Danmark. Men det perspektiv indgår ikke i den politiske debat, slutter Uffe Palludan.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Nu dropper byggebranchen egne regneark og griber ud efter digitalt værktøj
  • I-Wood Denmark® halverer monteringstiden med patenterede 5G låseteknologi
  • Byggebranchen har opdaget kvaliteterne ved bambus
  • Danpor og Skagen Beton i samarbejde om komplet RADON-system - gennemtænkt og testet
  • Byggematerialer fra gammel skole genbruges til nyt musikhus
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • Forbes: 3D print-pionererne Mikkel og Hasan er blandt verdens bedste unge iværksættere
  • Megaprojekter med store budgetoverskridelser og fejl - derfor går det så galt
  • Investerer rekordbeløb i fynsk erhvervsområde - efter det bedste resultat nogensinde
  • Dansk Brodag sætter Infrastrukturplanen under lup
  • Digitale Dage: Strammer kravene til årets opgave
  • Politisk aftale på plads: Københavnerne får nyt havnebad til over 50 mio. kroner
  • LCA'en har talt: Asfalt i tynde lag begrænser CO2-udledningen
  • Udvikler 50 meter høj svejserobot til tusindvis af kæmpevindmøller i Nordsøen
  • Arkitema får vendt nedgangen: I plus på top og bund
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook