Stor interesse for at bygge stibroer til Femern
Byggeri | Af Torben Jastram |
Femern A/S har netop præ-kvalificeret fem virksomheder til udførelsen af to stibroer i træ. Broerne skal gå over motorvej og jernbane ved Rødbyhavn under byggeriet med Femern tunnelen. Arbejdet skal i gang inden jul.
Fem forskellige virksomheder er blevet prækvalificeret til to stibroer hen over motorvej E47 og jernbanen mod Rødby Færgehavn.
Opgaven er en del af de fremrykkede aktiviteter, som Femern A/S står for, som går ud på at forberede området ved Rødbyhavn til anlægsarbejdet med den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt.
- Vi har præ-kvalificeret fem forskellige virksomheder, og nu har vi sendt udbudsmaterialet til dem, så de kan regne på opgaven og komme med deres bud på udførelse, metoder og pris, så vi kan vælge de bedste til at udføre opgaven, fortæller kontraktdirektør Henrik Christensen.
Hollandsk interesse
De prækvalificerede virksomheder kommer fra hele landet - Bladt Industries A/S fra Aalborg, Kaj Bech A/S fra Holstebro, Zacho-Lind A/S fra Ishøj, Aarsleff Rail A/S fra Åbyhøj/Hvidovre - og en enkelt virksomhed fra Holland: TBI Infra B.V.
- Vi er meget glade for, at der har været en så bred interesse for stibroerne, og virksomheder fra hele landet ønsker at byde på projektet, så vi har kunnet præ-kvalificere nogle meget kompetente folk, siger Henrik Christensen.
I prækvalifikationsrunden var stibroerne oprindeligt annonceret, så man kunne komme med tilbud på stibroer i både glasfiber og træ.
- Glasfiberbroen blev dog i sidste ende fundet for let set ud fra et totalsikkerhedsmæssigt synspunkt. Derfor lod vi runden gå om, og vi endte op med at præ-kvalificere virksomheder til udførelsen af en træbro. Træ er den økonomisk mest forsvarbare løsning til stibroerne. Samtidig kan træ give broerne det udtryk, vi ønsker, siger Henrik Christensen.
Anlægsloven på trapperne
Stibroerne skal udføres med en overfladebehandlet stålunderbygning på borede betonfundamenter, men hele overbygningen skal udføres i træ.
De skal være cirka 3,5 meter brede og have plads til både cyklister og fodgængere, så både entreprenører, tunnelarbejdere og lokale borgere kan komme nemt hen over motorvej og jernbane og rundt om anlægsområdet og tunnelelementfabrikken. Broen over motorvejen vil have en længde på ca. 50 m, og broen over baneterrænet vil have en længde på ca. 150 m.
Vinderen af udbuddet skal være fundet sidst på året, så arbejdet med broerne så småt kan sættes i gang inden jul. Førstebehandlingen af anlægsloven er på trapperne om få måneder.
Femern A/S fortsætter med de fremrykkede aktiviteter helt efter tidsplanen. Så området ved Rødbyhavn bliver forberedt og klart, så anlægsarbejdet med tunnel og portal kan igangsættes næste år, så snart anlægsloven er vedtaget.