Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Stor interesse for at bygge stibroer til Femern

Byggeri | Af Torben Jastram | 22. sep. 2014 KL. 11:25

Fire danske og en hollandsk virksomhed er prækavlificeret til at byde på to stibroer til Femern. Illustration: Femern A/S.
81223_1
  • 81223_1

Femern A/S har netop præ-kvalificeret fem virksomheder til udførelsen af to stibroer i træ. Broerne skal gå over motorvej og jernbane ved Rødbyhavn under byggeriet med Femern tunnelen. Arbejdet skal i gang inden jul.

Fem forskellige virksomheder er blevet prækvalificeret til to stibroer hen over motorvej E47 og jernbanen mod Rødby Færgehavn.

Opgaven er en del af de fremrykkede aktiviteter, som Femern A/S står for, som går ud på at forberede området ved Rødbyhavn til anlægsarbejdet med den 18 kilometer lange sænketunnel under Femern Bælt.

- Vi har præ-kvalificeret fem forskellige virksomheder, og nu har vi sendt udbudsmaterialet til dem, så de kan regne på opgaven og komme med deres bud på udførelse, metoder og pris, så vi kan vælge de bedste til at udføre opgaven, fortæller kontraktdirektør Henrik Christensen.

Hollandsk interesse

De prækvalificerede virksomheder kommer fra hele landet - Bladt Industries A/S fra Aalborg, Kaj Bech A/S fra Holstebro, Zacho-Lind A/S fra Ishøj, Aarsleff Rail A/S fra Åbyhøj/Hvidovre - og en enkelt virksomhed fra Holland: TBI Infra B.V.

- Vi er meget glade for, at der har været en så bred interesse for stibroerne, og virksomheder fra hele landet ønsker at byde på projektet, så vi har kunnet præ-kvalificere nogle meget kompetente folk, siger Henrik Christensen.

I prækvalifikationsrunden var stibroerne oprindeligt annonceret, så man kunne komme med tilbud på stibroer i både glasfiber og træ.

- Glasfiberbroen blev dog i sidste ende fundet for let set ud fra et totalsikkerhedsmæssigt synspunkt. Derfor lod vi runden gå om, og vi endte op med at præ-kvalificere virksomheder til udførelsen af en træbro. Træ er den økonomisk mest forsvarbare løsning til stibroerne. Samtidig kan træ give broerne det udtryk, vi ønsker, siger Henrik Christensen.

Anlægsloven på trapperne

Stibroerne skal udføres med en overfladebehandlet stålunderbygning på borede betonfundamenter, men hele overbygningen skal udføres i træ.

De skal være cirka 3,5 meter brede og have plads til både cyklister og fodgængere, så både entreprenører, tunnelarbejdere og lokale borgere kan komme nemt hen over motorvej og jernbane og rundt om anlægsområdet og tunnelelementfabrikken. Broen over motorvejen vil have en længde på ca. 50 m, og broen over baneterrænet vil have en længde på ca. 150 m.

Vinderen af udbuddet skal være fundet sidst på året, så arbejdet med broerne så småt kan sættes i gang inden jul. Førstebehandlingen af anlægsloven er på trapperne om få måneder.

Femern A/S fortsætter med de fremrykkede aktiviteter helt efter tidsplanen. Så området ved Rødbyhavn bliver forberedt og klart, så anlægsarbejdet med tunnel og portal kan igangsættes næste år, så snart anlægsloven er vedtaget.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook