Endnu en metrostation udgravet
Byggeri | Af Torben Jastram |
Tunnelboremaskine er brudt igennem til Aksel Møllers Have på Frederiksberg. Dermed er tre af de kommende metrostationer på Cityringen fuldt udgravet.
Tunnelboremaskinen Tria er brudt igennem til den kommende metrostation ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg. Det betyder, at der nu er to parallelle tunneler hele vejen fra Nørrebros Runddel til Aksel Møllers Have.
De fire tunnelboremaskiner, Nora, Tria, Minerva og Eva, har tilsammen tilbagelagt ca. 5,5 kilometer af den i alt 31 kilometer lange Cityring under hovedstaden, hvilket svarer til omkring 18,6 procent.
Tre ud af 17
Med det seneste tunnelgennembrud ved Aksel Møllers Have er tre af de i alt 17 kommende metrostationer på Cityringen fuldt udgravet. Samtidig er knap 600 meter af Frederiksberg-strækningen forvandlet til ny metrotunnel.
For få uger siden brød tunnelboremaskinen Nora igennem til Frederiksberg Station, som med åbningen af Cityringen bliver et af de vigtigste knudepunkter på strækningen, fordi man her vil kunne skifte mellem det eksisterende metrosystem og Cityringen
Noras gennembrud markerede samtidig, at der nu er forbindelse mellem fire fremtidige metrostationer. Det er Nørrebros Runddel, Nuuks Plads, Aksel Møllers Have og Frederiksberg Station.
Arbejder parvis
De over 100 meter lange og 800 ton tunge tunnelboremaskiner fungerer som gigantiske underjordiske fabrikker, der arbejder i par. Maskinerne borer to tunneler ved siden af hinanden og arbejder i døgndrift.
Tunnelboremaskinen Nora har indtil videre anlagt i alt 2,5 kilometer ny tunnel, mens kollegaen Tria anlægger samme rute og på nuværende tidspunkt har tilbagelagt knap to kilometer metrotunnel. Tunnelboremaskine nummer tre og fire, Minerva og Eva, borer også parallelt og er i øjeblikket begge på vej fra Vasbygade mod skakten på Sønder Boulevard.