Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Bæredygtig bro af hårdt træ

Håndværk | Af Mike Jeffree, England | 10. sep. 2014 KL. 11:09

Totalvue af ekki hårdttræsbroen.
81027_1
  • 81027_1

I Belgien har man brugt hårdt træ fra troperne til et broprojekt, Wrakhout, der både er kystsikring og transportvej. Det er holdbart - og samtidig bæredygtigt.

Det belgiske maritim- og kystagentur har investeret stort i at gendanne klitområdet ved Wenduine som et kombineret kystbeskyttelses-, miljø- og fritidsområde. Det store spørgsmål var dog, hvordan man kunne skabe adgang for cyklister og fodgængere til dette naturskønne område, da det befinder sig på den forkerte side af en travl dobbeltsporet vej og en jernbane.

Løsningen er en imponerende 80 meter lang bro bygget i tropisk hårdttræ, designet til at matche de unikke omgivelser i udseende, tekniske præstationer og hensyn til miljøet.

Konstruktionen er designet af de hollandske arkitekter West8, så den minder om drivtømmer fra et opskyllet skibsvrag. Den er derfor navngivet Wrakhout (Vragbroen) Bridge.

Bæredygtigt hårdttræ

Monteret højt oppe på buesokler af beton, så den også fungerer som udkigspunkt, består den sammenlagt af 130 kubikmeter ekki. Denne sort er en af de mest holdbare og kompakte af de afrikanske hårdttræsorter. Hårdheden medfører, at trækonstruktionens totale vægt rammer 165 tons. Træsortens egenskaber betyder også, at den ubehandlet kan modstå sliddet fra de salt- og sandmættede havbriser, som slår ind mod dette kystområde ved Nordsøen.

I en tid, da der er stor bevidsthed om økologi og miljø, ikke mindst i et så miljømæssigt sensitivt område som dette, vil brugen af en så stor mængde tropisk hårdttræ uundgåeligt få folk til at rynke brynene. Men ekki er 100 procent akkrediteret under The Forest Stewardship Councils certificeringsordning (FSC) og stammer fra det internationale hollandske tømmerfirma Wijmas egne skovningskoncessioner og træværker i Cameroun.

Tilfældig orden

Wijma har sin egen tømmerkonstruktionsafdeling, Wijma Kampen, som i samarbejde med West8, ingeniørfirmaet Arup og den belgiske hovedentreprenør Westconstruct har stået for Wreckwood Bridges planlægning, strukturelle beregninger og opførelse af tømmerkonstruktionen.

Selvom den udadtil ser ud til at være et tilfældigt virvar af træ, er konstruktionen et sirligt udviklet net af tømmer og 65mm stål stifter og samlingsbolte.

- Den omfatter en bærende konstruktion med tømmerkomponenter, som er under både pres og i spænd, fortæller Wijmas administrerende direktør Ad Wesselink.

600 præfabrikerede dele

- Den er designet, udviklet og modelleret gennem et 3D visualiseringsprogram, som også gjorde det muligt for os at bearbejde alle dele på et CNC bearbejdningscenter. Der er i alt 600 dele, så det gav også en række tidsbesparelser. Nogle af ekki-bjælkerne er op til 120x250 mm og 6 meter i længden.

Opbygningen af tømmerstrukturen begyndte med, at den blev samlet på forhånd på jorden i sektioner, der var op til 14 lange, og som vejede 36 tons. Disse blev så boltet sammen og monteret på betonpillerne ved hjælp af en kran.

- Det samlede byggeri tog seks måneder, men med vores præfabrikerede tilgang betød det, at selve trækonstruktionen kunne sættes op meget hurtigt. Vejen behøvede kun at være lukket et par nætter, siger Ad Wesselink.

En time-lapse film, der viser den spektakulære konstruktionsproces, er ved at blive populær på youtube. Og dette, siger Wijma, er med til at fremme brugen af træ som byggemateriale, samt at sætte fokus på miljørigtigt certificeret tropisk hårdttræ.

Firmaet bakker op om den hollandskbaserede internationale koalitions tilgang til bæredygtighed indenfor tropisk hårdttræ, fordi den rent faktisk er med til at bekæmpe afskovning ved at give tropiske lande et finansielt incitament til at administrere og vedligeholde deres skovområder.

Se video af projektet her.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Urban barrier sætter en ny standard inden for segmentet af trafikværn til benyttelse i byområder
  • Asfalten er på vej mod en grønnere fremtid
  • Grohe Red - kogende vand direkte fra hanen
  • ­­­Colas førte projekt i mål mellem to fodboldkampe
  • DKBad bygger badekabiner med fokus på lavt CO2 forbrug
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • En udfordret branche ændrer efterspørgslen til kompetencer
  • Dramaet om Fælledby fortsætter - kærer til landsretten
  • Afgjort: NREP skal forme kendt Herlev-grunds fremtid
  • Jagter vildt mål: 9 bygherrer skal reducere CO2-aftrykket med 75 pct.
  • Giga-projekter giver historisk stort erhvervsbyggeri og redder året for projektmarkedet
  • 1.800 boliger på vej - udvikler udbygger i Vinge
  • Geotermi: Varm undergrund skal lune 150.000 københavnere
  • 10.000 tons stål bliver tunnelelementfabrikkens rygrad
  • Tidligere topdirektør i NCC skal spille Aarsleff bedre
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og hold dig opdateret på bygge- og anlægssektoren samtfå gratis adgang til nyheder, analyser og brancherapporter.

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2210 5272
Adam.berg@byggefakta.dk
+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook