Dagens Byggeri
Dagens Byggeri
    • Håndværk
    • Kontakt
    • Om Dagens Byggeri
    • Nyhedsbrev arkiv
    • Medieguide
    • Sponseret
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
Dagens Byggeri
  • Byggeri & Arkitektur
  • Energi & Renovering
  • Erhverv & politik
  • Anlæg
  • Håndværk
  • Kontakt
  • Om Dagens Byggeri
  • Nyhedsbrev arkiv
  • Medieguide
  • Annoncørbetalt indhold
  • Sponseret

Send dit tip til redaktionen!

Felter markeret med * er påkrævede felter.

Venstre prioriterer en Hærvejsmotorvej

Politik | Af Dan Bjerring | 4. sep. 2014 KL. 14:01

Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen afviser at nedprioritere udvidelsen af E45 ved at kæmpe for Hærvejsmotorvejen. Foto: Colourbox.
80943_1
  • 80943_1

Kristian Pihl Lorentzen afviser at nedprioritere udvidelsen af E45 ved at kæmpe for Hærvejsmotorvejen.

Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen skriver i sit seneste nyhedsbrev fra Christiansborg, at han er blevet beskyldt for at nedprioritere udvidelsen af E45 ved at kæmpe for Hærvejsmotorvejen:

- Intet er mere forkert. Jeg er meget opmærksom på de trafikale trængsler på E45 fra Aarhus nord og sydpå. Jeg har selv beset motorvejen midt i myldretiden, ligesom jeg ofte kører på strækningen. Det er Venstres klare mål at få afhjulpet den eksisterende trængsel snarest muligt ved inddragelse af nødsporene i myldretiden. Der er også behov for permanent udvidelse af de mest belastede strækninger, siger Kriatian Pihl Loerntzen.

Mest effekt

Han understreger dog, at "udvidelse af E45 gør det ikke alene":

- Vi skal tænke langsigtet og helhedsorienteret, så vi får mest mulig effekt for pengene - og en varig holdbar løsning. Dels vil Vejlefjordbroen altid udgøre en flaskehals. Dels er der behov for en kortere korridor ned gennem det centrale Jylland, så vi styrker virksomhedernes konkurrenceevne samtidig med, at vi fremtidssikrer den voksende transittrafik mellem Tyskland og Norge, fortsætter Venstres transportordfører, der understreger, at en sådan helhedsorienteret plan består af følgende elementer:

- Udvidelse af kapaciteten på særligt belastede strækninger på E45 snarest muligt, ved blandt andet at inddrage nødspor i myldretiden.

- Etapevis anlæggelse frem mod 2030 af en jysk parallelmotorvej - Hærvejsmotorvejen, der aflaster E45 og Vejlefjordbroen varigt samt sikrer markant kortere transportvej ned gennem Jylland.

- Varig udvidelse af de mest trafikbelastede strækninger på E45 frem mod 2030 som led i helhedsplanen.

- Anlæggelse af Den 3. Limfjordsforbindelse med henblik på fremsikring af kapaciteten til Vendsyssel og Norge.

- Anlæggelse af en dobbeltsporet jernbane mellem Tinglev og Padborg.

Varig sikring af kapacitet

Beregninger viser ifølge Kristian Puihl Lorentzen et højt samfundsøkonomisk afkast ved en parallelmotorvej, hvor der frem mod 2018 skal udformes et detaljeret beslutningsgrundlag. Han peger på, at analysen af de mulige linjeføringer er igangsat:

- Når helhedsplanen er gennemført frem mod 2030, har vi varigt sikret kapaciteten i Den Jyske Transportkorridor, der skal betjene 70 procent af industriproduktionen i Danmark. Planen skal koordineres med Tyskland, så der kommer sammenhæng i den samlede korridor. Det er således misvisende, når Venstre og mit navn bliver nævnt i sammenhæng med lav prioritering af E45. Tværtimod vil ovennævnte helhedsplan indebære en fremtidssikring af transportkapaciteten, ikke mindst i Østjylland, der med den nuværende infrastruktur belastes med meget "uvedkommende" transittrafik, der slet ikke har ærinde i Østjylland, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Del artiklen:

  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Send til en ven
  • Udskriv

Tip os, hvis du har en god historie

Klik her
Klik her

Sponserede artikler

  • Sprøjter undergulv på i 110 meters højde
  • Projektstyringsværktøj skaber rød tråd mellem projekt og økonomi
  • Æstetisk glasovenlys med komfort egenskaber og brandventilation
  • Jackon Thermomur® giver stærke ydervægge og stor designfrihed
Se flere

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Dagens mest læste

  • C.F. Møllers udvider direktionen med svensk arkitekt
  • Klar til storskalaproduktion af papbaserede konstruktionsplader
  • Årets skolebyggeri har det perfekte læringsmiljø. Men hvem vinder?
  • Kommuner og Metroen vil sikre mindre røg, støj og CO2 på byggepladserne
  • Her er de: Danmarks første fugemontører
  • Tilstandsrapporten kommer nu fra NRGi
  • Grønt er godt, men ikke nok - anlægsgartner vil også øge biodiversiteten
Læs alle artikler

Tilmeld nyhedsbrev

Modtag vores aktuelle branche­nyheder i din indbakke fem gange om ugen - mandag til fredag

Annoncér i nyhedsbrevet

Til toppen

Dagens byggeri sikrer den bredeste dækning af den samlede bygge- og anlægssektor

Dagens Byggeri

Kontakt

Dagens Byggeri
- en del af Byggefakta A/S
Stationsparken 25, 2. sal
2600 Glostrup
ISSN: 2445-5016
CVR: 30697812
+45 4445 6000

Redaktion

Kontakt os endelig
hvis du har en god historie,
nyhed eller pressemeddelelse.


+45 4445 6000
redaktion@dagensbyggeri.dk

Annoncering

Du kan læse mere om
annoncering i Dagens Byggeri
i Medieguiden.


+45 2380 8501
mikkel.saabye@byggefakta.dk

Support

Man-torsdag9:00 - 16:30
Fredag9:00 - 15:00
Har du problemer med sitet
eller brug for anden hjælp?

+45 4445 6000
dagensbyggeri@byggefakta.dk

Copyright © 2013-2021 Dagens byggeri - en del af Byggefakta A/S.
Læs vores behandling af personoplysninger og vilkår for brug.

Få nyhederne først

Vær på forkant med de mest aktuelle nyheder alle ugens dage. Tilmeld dig nyhedsbrevet og modtag en nyhedsoversigt fem gange om ugen - mandag til fredag - ganske gratis.


  • Facebook