Ramt af offentligt byggerod i 19 år
Byggeri | Af Dan Bjerring |
Hviids Vinstue sender et nødråb til Folketingets Transportudvalg. Direktøren mener ikke, at 19 år med byggerod og støjgener kan have sin rigtighed.
Direktør Per Møller fra den kendte københavnske Hviids Vinstue har henvendt sig til Folketinget og peget på, at da man vedtog loven om erstatninger omkring byggeriet af MetroCityringen, "glemte man erhvervslivet, og fokuserede udelukkende på beboere".
- Vi tror ikke, udvalget er klar over, at vi på Kongens Nytorv, når Cityringen står færdig juli 2019, har været udsat for alvorligt byggerod og støjgener i 19 år. Først otte år med Metro nummer et, dernæst cirka to år med renovering af torvet, og sidst men ikke mindst, Cityringen med ni år, skriver Per Møller blandt andet.
Koster omsætning
Han slår samtidig fast, at støjgener er meget alvorlige for Hviids Vinstue og koster en nedgang i omsætningen på cirka 100.000 kroner pr. måned:
- I første fase fik vi den besked fra Ekspropriationskommisionen, at det var indenfor "tålegrænsen" - et mærkeligt begreb, som efterfølgende fik et "gummistempel" af Taksationskommisionen. Når der som her er tale om i alt 19 års rod og støj, mener vi, det tangerer undtagelsestilstand. Da man i første fase omlagde ledninger, funderede, og foretog arkæologiske udgravninger, afstedkom det et direkte tab på 1.245.000 kroner over en periode på 21 måneder. Det var et meget stort tab for en forretning som vores, og vi havde ikke kræfter til at gå i Landsretten mod Metroselskabets uudtømmelige advokatressourcer, skriver Per Møller videre.
- Vi har overlevet adskillige krige, engelske bombardementer osv. Blot fire år efter Cityringens åbning, kan forretningen fejre sit 300 års jubilæum i uafbrudt drift, men det er langtfra sikkert, at det kan opnås, hvis Transportudvalget ikke får øjnene op for problemerne, slutter henvendelsen til Folketinget.